Як зареєструвати торгову марку в Україні
Кожен бізнесмен, який прагне вийти на ринок, насамперед, реєструє свою торгову марку. Це забезпечує йому пізнаваність серед покупців, репутацію за якісний знак та захист від недобросовісних конкурентів.
Можна реєструвати як національну, так і міжнародну торгову марку. Однак в різній реєстрації товарних знаків є свої особливості.
Так, термін національної реєстрації товарного знаку, від періоду заявки до отримання свідоцтва про реєстрацію, значно коротший від міжнародної. Тай коштує дешевше.
Класи українських товарів та послуг майже збігаються із класифікацією 106 країн, де можна позиціонувати український бренд.
Термін дії національної реєстрації – 10 років, міжнародної – 1 рік.
І найважливіше, реєстрацію для інших країн оформляють на основі національної.
Класи торгових марок
Торгова марка – це рекламний знак для послуг і товарів, який засвідчує інтелектуальні права на бізнес і реєструється згідно з нормами Міжнародної класифікації товарів і послуг (МКТП). Тобто бренд – це рекламне обличчя вашого бізнесу, візитна картка вашого унікального продукту.
Перш ніж реєструвати свій товарний знак, ви повинні знати, до якого класу, відповідно з нормами МКТП, належить ваша послуга чи продукт. Такої класифікації дотримуються всі країни, які підписали Ніццьку угоду. І хоча вона щороку уточнюється, основний розподіл товарів зберігається.
Перед вибором класу свого товарного знаку врахуйте, що:
- У класифікації 45 класів торгових марок, від 1 по 34 пункти – це виробничі товари, усі решта – послуги.
- Для зручності у класифікації окрім заголовку класу з поясненням подають перелік окремих товарів та послуг.
- Щоб не помилитися з обранням класу, зайдіть на сайт Укрпатенту і пошукайте послугу чи товар, який вас цікавить. Сайт покаже всю інформацію про цей товар, включаючи його клас.
- Можна при нагоді скористатися послугами повіреного патентного, звісно не безкоштовно. Послуги фахівця вам обійдуться у приблизно 2500 – 5000 грн.
- Краще обирати декілька класів, щоб ризик відмови у реєстрації був мінімальний і ви могли розраховувати на розширення власного бізнесу. Однак за кожен торговий клас доведеться платити окремо.
- Клас товару гарантує охорону вашого бренду, тому він має бути точним. Обирають торговий клас як за функцією послуги чи товару, так і за його характеристиками чи унікальною ознакою.
- Додавати торговий клас у наявну реєстрацію не можна, доведеться проходити реєстрацію торгової марки ще раз. Коли протягом трьох років з моменту реєстрації ви не користувалися певним класом, то її можуть оскаржити.
Врахуйте й те, що клас товару вказують на усіх реєстраційних та офіційних свідоцтвах, що стосуються вашого бізнесу.
Як зареєструвати торгову марку в Україні?
Реєстрацію товарного знаку в Україні проводить Український інститут промислової власності (Укрпатент). Однак, перш ніж подавати необхідний пакет документів на реєстрацію логотипу врахуйте, чи можуть вам відмовити, адже витрачені кошти не повертаються.
Реєструвати марку для промислових товарів та різних послуг на теренах нашої держави може як юридична, так і фізична особи. Головне, щоб товарний знак не суперечив закону.
Вам можуть заборонити реєстрацію товарного знаку, коли:
- марка не відповідає моральним законам суспільства;
- знак комбінується з назв держав, символіки своєї країни чи логотипів міжнародних організацій тощо;
- бренд складається з однієї літери чи цифри, що не викликає асоціацій;
- торгова марка утворена із загальновживаних слів, термінів чи відомих символів;
- тотожні чи подібні знаки вже зареєстровані в країні;
- торгова марка утворена із цитат чи імен відомих усім персонажів, творів мистецтва;
- в основі бренду лежить псевдонім, прізвище відомих людей, які не давали на це згоди тощо.
Товарний знак може бути словесним, зображальним чи комбінованим. Все залежить від того, яку мету в бізнесі ви переслідуєте, та на задоволення яких потреб спрямований ваш товар чи послуга.
Для економії зусиль та часу краще свій продукт реєструвати у кількох класах товарів та послуг. Це краще представить вашу продукцію та дасть можливість розширити бізнес з часом. Однак така послуга обійдеться дорожче.
Правила реєстрації торгової марки
Перш ніж подати заявку на реєстрацію товарного знаку, врахуйте основні принципи реєстрації:
- товарний знак може бути як чорно-білим, так і кольоровим;
- охороняється законами тієї країни, де його зареєстрували;
- власник може заборонити іншим підприємцям використовувати у своїй діяльності подібний товарний знак;
- свідоцтво про реєстрацію гарантує охорону лише тому знаку із класу товарів, який зазначений в заявці;
- свідоцтво про реєстрацію дійсне 10 років, за пів року до закінчення терміну його варто продовжити на наступні 10 років за 3000 гривень. Якщо цього не зробити вчасно, можна понести як адміністративну, так і кримінальну відповідальність;
- власник може повідомити про незаконне використання логотипу його товару чи послуги;
- доцільніше зареєструвати знак задовго до того, як продукція вийде на ринок;
- від дати прийняття заявки на реєстрацію бренду біля логотипу розміщають позначку ТМ, тобто попереджувальне маркування товару чи послуги;
- після реєстрації цю позначку змінюють на знак R – символ того, що реєстрація товарного знаку пройшла успішно.
Перш ніж подавати заявку на реєстрацію потрібно зважити, чи можуть вам у цьому відмовити і коли так, то чому.
Патентний пошук
Причиною заборони реєстрації знаку є однорідність з іншою запатентованою маркою певної продукції, навіть з іншого класу можливих товарів. Щоб уникнути цієї проблеми, варто попередньо здійснити патентний пошук.
Такий пошук в Україні здійснює «Український центр інноватики та патентно-інформаційних послуг» як офіційна філія «Укрпатетну».
За бажанням можна провести пошук і у Фонді патентної документації громадського користування. Це єдиний заклад в нашій країні, база якого містить усі офіційні відомості про патентні установи більш ніж 65 країн світу.
Ця процедура важлива, але не обов’язкова, проте через її відсутність чимало товарних знаків не проходять реєстрації.
Найбільша проблема, що відмова у реєстрації приходить на останньому етапі розгляду заявки, коли підприємець витратив і кошти, і час на цю процедуру. Тому доцільніше вберегти себе від подібних сюрпризів.
Окрім того, пошук однорідних патентованих марок варто здійснювати не лише у своєму класі товарів чи послуг, а й в інших торгових класах.
Центр після оплати пошуку впродовж семи днів надішле вам роздруківку з результатами роботи. На 200 сторінках вам подадуть зображення логотипів схожих до вашого, проте не розраховуйте, що пояснять, чому той чи інший знак однорідний з вашою маркою. Інколи навіть фахівці не мають відповіді на це питання.
Тай послуга ця не з дешевих.
Так за пошук серед словесних чи, наприклад, образних торговельних марок вам доведеться викласти 720 грн за один клас знаків товарів чи послуг, за додаткові класи доплюсуйте ще 144.
Пошук серед комбінованих знаків обійдеться в одному класі у 1440 грн, за додаткові класи заплатите ще 288.
Необхідні документи для реєстрації торгової марки
Реєстрація знаку товару починається з подачі заявки. Заявка пишеться на українській мові відповідно до встановлених правил.
Для того, щоб зареєструвати бренд необхідно подати такий пакет документів:
- заява на реєстрацію знаку;
- офіційні дані про заявника реєстрації (прізвище, ім’я, де проживає тощо для фізособи, адреса та вид діяльності – для юридичної);
- зображення товарного знаку в розмірі 8х8 у 5 копіях чорно-білого варіанту та у 10 копіях кольорового, якщо такий наявний. Зображення подавати як у друкованому, так і електронному форматі;
- вказати торговий клас, відповідно до якого відбувається реєстрація товарного знаку;
- довіреність на ім’я патентного повіреного чи фірми, коли такі є і представляють ваші інтереси.
Далі кожен заявник чекає не менше двох місяців, доки зареєструють заявку та сплачує за це збір.
Після подачі заявки підприємець отримує розписку від Укрпатенту з номером заявки, датою та часом подачі.
Від цього часу він може біля свого логотипу ставити значок ТМ, що означає, що товарний знак на стадії реєстрації.
Порядок реєстрації торгової марки
Реєстрація бренду проходить в декілька етапів:
- етап подачі заявки;
- етап формальної перевірки знаку, на якому звіряють правильність надісланих даних. Коли виникають зауваження, то заявник протягом двох місяців повинен їх врахувати і виправити;
- кваліфікаційний рівень перевірки, за яким товарний знак перевіряють за спорідненістю та однорідністю з іншими запатентованими знаками та чи не порушує торгова марка законів країни.
Якщо з якихось причин вам відмовили у реєстрації, у вас є два місяці на оскарження рішення.
У разі затвердження вашого товарного знаку вам видається Свідоцтво. Після того, як підприємець оплатить необхідні збори, Свідоцтво буде оприлюднене.
Термін реєстрації торгової марки
Зареєструвати товарний знак можна впродовж двох термінів:
- звичайного періоду, який триває 1,5 -1,8 років;
- скороченого, або пришвидшеного терміну, що може тривати до 7-8 місяців.
Зазвичай скорочений термін обирають тоді, коли мають намір реєструвати свій товарний знак в інших країнах.
Скільки коштує зареєструвати торгову марку
Зареєструвати свій товарний знак та отримати Свідоцтво обходиться недешево.
Так, при стандартній процедурі доведеться виплатити не менше 5000 грн, з яких 4000 – збір за подачу заявки на окремий зазначений клас товарів та послуг. При оформленні заявки на кілька класів оплата збільшується.
Заявник заплатить 600 грн за оприлюднення інформації про видачу Свідоцтва про реєстрацію. А також 85 грн мита за видачу на руки омріяного Свідоцтва.
Якщо реєстрація прискорена, то заявник за один клас вербального чи образного знаку викладе не менше 5220 грн, та 612 за наступні класи, зазначені в заявці.
Якщо товарний знак комбінований, то за нього доведеться заплатити 9396 грн, та додатково 960 за інші зазначені класи.
Друзі! Підписуйтесь на нашу сторінку Фейсбук і будьте завжди в курсі останніх новин.