Чи варто платити дитині за хороші оцінки
Докази прихильників грошових винагород для дітей досить об’єктивні: «Тільки так можна привчити дитину до дорослих відносин. Тільки так можна стимулювати бажання вчитися і працювати». Тут є що обговорити.
Будь-яка робота повинна бути оплачена. Але якщо під працею розуміти допомогу вдома? Або, наприклад, гарні оцінки в школі, адже навчання теж є працею?
Звичайно, дивно було б бачити дитину, яка оформляє кошторис своїх трудовитрат і до приходу батьків пред'являє її за власним підписом і печаткою. З іншого боку, вважають психологи, діти дуже рано, набагато раніше, ніж їм взагалі починають давати кишенькові гроші, розуміють, що абсолютно задарма нічого не робиться. Ми завжди щось отримуємо – не в матеріальному сенсі, то в психологічному. Причому батьки самі – вільно чи мимоволі – доводять цю думку до дитини. Наприклад, коли говорять, що хороші хлопчики і дівчатка отримають від Діда Мороза те, що хочуть. Наприклад, коли переконують прибрати іграшки, попереджаючи, що той, хто цього не зробить, на вулицю не піде. Або коли, забувши про день народження літньої родички, приносять потім більше подарунків, щоб позбутися від почуття провини і підвищити свою самооцінку. І діти все це запам'ятовують. Тому дитина, раптом отримавши замість подарунка за гарне навчання деяку суму грошей, навряд чи сильно здивується.
І все-таки гроші – це особлива винагорода. Вона суттєво відрізняється від подарунка, нехай навіть обумовленого заздалегідь і дорогого за вартістю. По-перше, тим, що наявність грошей надає певну свободу. Дитина сама може ними розпоряджатися і витрачати їх на свій розсуд. Не всі батьки впевнені, що цей «розсуд» буде збігатися з їхніми власними поглядами і, головне, бути у всіх сенсах безпечним.
«У нас досить забезпечена родина, – каже Юлія, – але я рішуче проти того, щоб давати дочці гроші. До закінчення навчального року, якщо навчання було успішне, ми з чоловіком даруємо їй путівку в який-небудь міжнародний молодіжний табір. Я особисто про все дізнаюся, наводжу довідки, збираю відгуки про цей табір. Якщо ми подаруємо гроші, я не впевнена, що вона витратить їх правильно і з користю».
По-друге, грошові відносини в родині виглядають якось бездуховно, а тому багато батьків намагається їх уникати. Цікаво, що навіть діти іноді поділяють ці погляди. «Я допомагав дідусеві в гаражі – фарбував ворота, – розповідає п'ятнадцятирічний Артем. – Коли ми все закінчили, він, подякувавши мені, дав грошей. Я відмовлявся, але він наполіг. Дуже незручна ситуація – досі не знаю, що з ними робити. Тобто гроші мені потрібні, але от конкретно ці витратити не можу. Тепер і допомогу якось незручно пропонувати. Раптом він подумає, що я через гроші?»
Хвилюватися, що грошові винагороди зведуть нанівець всю вашу виховну працю, не варто. Погляди і цінності вашої дитини не будуть прямо пов'язані з фактом наявності свого «капіталу». На них вплине ваше ставлення до грошей, до праці і до життя взагалі. Саме тому, отримуючи однакові суми грошей, діти розпоряджаються ними по-різному: одна дитина їх ретельно збирає, навіть без особливої мети, інша – витрачає тут же на розваги, а третя – дарує подарунки близьким.
Чим раніше, тим краще?
З якого віку допустимо вводити в практику грошові винагороди? Напевно, краще, коли з'являється потреба в деякому відділенні від батьків, тобто з підліткового віку.
Що саме «оплачувати» дитині? Які досягнення і які трудові успіхи? Точно можна сказати, що не все. Є повсякденні справи, які, хоч і не хочеться, але роблять всі приблизно рівною мірою. Є обов'язки, виконання яких необхідне для нормального комфортного життя. До цього дитину привчають з раннього дитинства, і ні про які винагороди за миття посуду і похід в магазин і мови бути не повинно.
Однак якщо виконується робота, що називається, понад норму, то чому б і ні? Скажімо, в ситуації, коли дитина зголосилася повністю підготувати квартиру до приходу гостей і відмінно з цим впоралася, то заохочення було б дуже доречним. Або, наприклад, підліток запропонував ввечері посидіти з молодшим братом, щоб батьки могли сходити в кіно, розважитися. Чому б не оплатити його працю?
Гонорари за навчальні досягнення теж, в принципі, можливі. Але саме за досягнення: підготовку доповіді для конференції, яка забирає весь вільний час протягом місяця, перемогу на змаганнях, теж досягнуту працею і старанністю.
Платити за будь-яку п'ятірку є сенс лише в тому випадку, якщо ви хочете назавжди відбити у дитини бажання до навчання. Адже те, за що нам платять постійно, сприймається як нудний обов'язок, а не улюблена справа.
Друзі! Підписуйтесь на нашу сторінку Фейсбук і будьте завжди в курсі останніх новин.