15 Травня 2020
Новини

Хто винен в вирубці лісів, пилових бурях і що з цим робити: інтерв'ю з ексголовою Держекоінспекції Єгором Фірсовим

Хто винен в вирубці лісів, пилових бурях і що з цим робити: інтерв'ю з ексголовою Держекоінспекції Єгором Фірсовим

Коли ми домовлялися про це інтерв'ю, Єгор Фірсов все ще виконував обов'язки глави державної екологічної інспекції. Хоча чутки про його звільнення вже витали в повітрі.

Вранці 13 травня він все ще бадьоро розповідав про реформу державної екологічної інспекції, - пише Українська правда.

"Сьогодні зранку пройшла інформація про те, що тебе звільнять? Ти в курсі?" — питаю з порога.

"Ти знаєш, така інформація кожного разу з'являється в медіа, коли держінспекція планує оштрафувати якесь підприємство. Так що я до цього звик", — відповідає він.

А після обіду уряд його звільнив. Здається, Фірсов наступив на ті ж граблі, що і в 2016-му році.

Тоді він, депутат 8-го скликання, заявив про вихід з Блоку Петра Порошенка в зв'язку з корупційними скандалами, в яких були замішані колеги по фракції. У відповідь його позбавили мандата.

Через 4 роки він вирішив, що штрафувати (як і боротися з корупцією) теж треба по-справжньому.

Його стараннями за останній квартал бюджет поповнився на 35 мільйонів гривень, вже сплачених штрафів за шкоду, заподіяну екології.

А сума штрафів, виставлених за цей період різним підприємствам - безпрецедентна для екологічної інспекції 558 млн. гривень.

- Ти потрапив в екоінспекцію на запрошення колишнього прем'єр-міністра Олексія Гончарука. Чому він тебе покликав?

- Після того, як мене позбавили депутатського мандата, так вийшло, що я вже як незалежний юрист займався проблемами рідної Донецької області.

Якщо дуже коротко - на непідконтрольних Україні територіях залишилися старі вугільні шахти, вода з яких не відкачується. Шахтні води з'єднуються з грунтовими і завдають великої екологічної шкоди, забруднюючи їх. Я залучав до цього питання ОБСЄ, міжнародні інституції, щоб змусити окупаційну владуз цим щось робити.

Влітку 2019-го Олексій Гончарук запропонував мені зайнятися напрямком екологічної політики, зокрема екоконтролю, в його уряді в статусі неформального радника. У листопаді 2019-го я очолив один з найбільш корумпованих органів в країні.

- Чому ти називаєш Держекоінспекцію одним з найбільш корумпованих органів?

- Екологічна інспекція завжди була в тіні. Півроку тому, коли ми вбивали в пошуковику запит "екологічна інспекція", то 99% посилань були типу "взяли на корупції", "заарештували".

Коли я зайшов в перший день до свого кабінету, почав гортати папери, знайшов листок, на якому була назва області і ручкою було написано імена "смотрящих" від екологічної мафії.

- Тобто ти фактично знайшов схему того, як працює екологічна корупція?

- Екоінспекція була акціонерним товариством. Якщо ми говоримо про Донецьку область, то щоб вирішити якісь питання, пов'язані з забрудненнями, треба прийти до однієї людини. І це не керівник інспекції. Якщо ми говоримо про Львівську область - там інші прізвища.

Тому для себе ми поставили пріоритетом №1 - звільнити всіх старих керівників обласних інспекцій. Їхній "бізнес" був побудований на тому, що вони закривають очі на екологічні збитки за хабарі.

Можете проаналізувати останні штрафи екологічної інспекції до грудня 2019-го, ви побачите, що штрафи ці в десятках сотнях тисяч гривень. Це для підприємств з мільярдними оборотами - копійки.

Другий момент - у всіх цих інспекторів є свої приватні консалтингові бізнеси, пов'язані з екологією. Хтось пропонує днопоглиблювальні роботи, екологічні експертизи та інші послуги, обмінюючи свою лояльність на ось такі замовлення.

Був такий персонаж - інспектор Дніпропетровської області Шибко. Він просидів на своєму місці 12 років. Коли перший раз я з ним зустрічався, питаю: "Ти бачив свої результати? Не хочеш написати заяву?". А він мені відповідає: "Слухай, ще не зрозуміло, хто напише заяву - ти або я. Я пережив тут 4-х президентів, 8 прем'єрів, 12 міністрів, знаєш, скільки разів такі як ти говорили мені писати заяву. Де вони, а де я?". І таких Шибко по країні їх багато.

- Добре, а хто зараз на місці Шибко?

- Ситуація з Шибком складніша, ніж в інших областях.

Це Дніпропетровська область, де сконцентрована велика кількість промислових підприємств, і, відповідно, топ-забруднювачів: АрселорМіттал, металургійні підприємства, ТЕЦ. Ми готуємо зараз реорганізацію цієї інспекції та хочемо об'єднати її з іншого областю.

Але в 85% випадків по країні, ми замінили людей. Залучили їх не з системи.

У західних областях ми дуже сильно шукали військових, які пройшли АТО. Тому що там - вирубка лісів, браконьєрство. Там потрібен був сильний чоловік. Ми такого знайшли. На Волині у нас - Олександр Кралюк, заступник командира роти "Айдар", людина, яка пройшла Дебальцеве. І зрозуміло, що на противагу браконьєрам таку людину можна поставити.

Я не сумніваюся, що зараз браконьєрів на Волині не буде, вирубка буде зведена до мінімуму. Екологією повинні займатися зрілі і мотивовані люди.

У Київській області ми призначили Сергія Волкова, він був автором законопроектів, займається сортуванням сміття, справжній активіст. Я дуже їм задоволений. Бачу швидку реакцію на проблемні моменти.

Насправді, непросто переконати якісних управлінців прийти на держслужбу. Тому що будь-який глава обласної інспекції перебуває під прицілом - з боку власників підприємств, громадськості, медіа.

Ти повинен брати участь в баталіях місцевих рад, битися за своє крісло, тому що тебе весь час будуть хотіти знести.

- Давай повернемося до того, що вдалося зробити за ці шість місяців? Не всі екологи задоволені законопроектом про державний екологічний контроль. Є побоювання, що закон не запрацює, коли буде прийнятий.

- Над законопроектом працювала авторитетна екологічна організація "Екологія. Право. Людина". Вона готувала загальну базу, а ми з юристами внесли туди правки і передали парламенту на розгляд. Зараз закон зареєстрований. Знаходиться на розгляді комітету.

- Як цей закон буде регулювати стан навколишнього середовища?

- Ви повинні розуміти, що юридична "інфраструктура" для захисту навколишнього середовища просто в занедбаному стані. Нею ніхто не займався.

Наприклад, суми адміністративних штрафів не змінювалися з 1997 року. За забруднення повітря підприємство і громадянин платить 77 гривень. Можливо, в 1997 році це було актуально, але точно не зараз. Ми виписали в законопроекті, що фізичні особи за забруднення повітря заплатять десятки, сотні тисяч гривень. Суб'єкти господарювання - мільйони. Подібні штрафи діють в Європі.

Другий момент - банальні речі, пов'язані з недопуском. Якщо ми приходимо на перевірку підприємства, то нас можуть не пустити. І за це заплатити всього-лише штраф за недопуск - 750 гривень. Це нонсенс. Коли я спілкуюся з європейськими партнерами, вони не вірять, що таке можливо.

Третій момент - це відсутність ефективної системи моніторингу. Немає датчиків моніторингових - ні про стан, ні про викиди в воду і в повітря.

Є дві форми моніторингу. Перша форма моніторингу - це стаціонарні пости, які фіксують забруднення повітря. Вони дають підстави дивитися динаміку забруднення повітря, коли підприємства інтенсивно працюють (наприклад, вночі), а інспекція не працює.

Моніторинг зараз є старий, яким володіє гідрометцентр. Це старе обладнання - 160 пунктів, де збираються дані. І є приватний сервіс SaveEcoBot, який набагато більш адаптований, але він не державний. Це приватна система моніторингу, і це єдина система збору актуальної інформації.

Але так як законодавство дуже старе, то, згідно з ним, у нас моніторингом займаються вісім інституцій, у яких немає єдиної бази, зведених даних. Це законодавство писалося в 90-е, коли ще ніхто не знав про комп'ютери, діджіталізацію і дрони. Технології контролю пішли вперед, але ми не можемо їх застосувати, тому що в законі цього немає.

- За півроку ти написав десятки постів про те, які підприємства оштрафував. Там чимало підприємств, що входять в холдинг Ріната Ахметова, що багатьох наводить на думку про політичне замовлення.

- Я дію відповідно до повноважень. Коли знаходжу якісь проблеми і виписую штраф, я не можу його не виписувати з власної ініціативи, я під кримінальною відповідальністю.

Ось у нас є проблемне місто Маріуполь. Там два підприємства - завод Ілліча і Азовсталь. Нас не пустили на завод Ілліча в перший раз. Мені довелося писати блог на "Українській правді", звернення до Метінвесту (підприємство входить в цю групу Ахметова). І лякати тим, що я буду писати такі листи про те, що вони не eco-friendly щотижня. І це позначиться в кінці кінців на їх міжнародної репутації і призведе до збитків.

Такі компанії як Метінвест про свою репутацію піклуються. Саме ця історія дозволила нам повторно вийти на перевірку - вони самі нас запросили.

Штраф, який ми їм виписали, був більше 10 млн. гривень. І ці гроші пішли в бюджет.

Наприклад, Нікопольський завод феросплавів, який входить в топ-100 підприємств-забруднювачів України (власник - Ігор Коломойський) взагалі не допустив інспекцію на перевірку, надіславши лист, ніби "у них і так все в нормі". І публічні звернення тут, на жаль, не допомогли.

- Тобто ти "зробив касу". Скільки за 6 місяців?

- За перший квартал цього року сума стягнутих до бюджету грошей кардинально відрізняється від аналогічного періоду минулого року - 35 млн грн проти 16 млн грн, тобто більше ніж в два рази. І це в умовах карантину, коли нам скасували планові перевірки.

Я не хочу наговорювати на інші органи. За перший квартал цього року всі антикорупційні органи (НАБУ, САП і інші) залучили до бюджету 14 тисяч гривень. Ті, які борються з корупцією.

Екоінспекція збільшила суму стягнутих коштів до бюджету на 100%. Це ті гроші, які прямо пішли в бюджет. А взагалі штрафів нараховано 588 млн гривень за чотири місяці. Але не всі ж хочуть платити. Київському водоканалу інспекція нарахувала 17 млн . гривень за скидання забрудненої води в Дніпро і другий штраф за використання води з свердловин без дозволу. Вони ставлять під сумнів ці штрафи в суді.

Якщо буде законодавча інфраструктура - закон про державний екологічний контроль, закон про єдину систему моніторингу, який передбачатиме встановлення лічильників на викиди і скиди в воду, і в повітря, то повірте, підприємства будуть отримувати штрафи в десятки і сотні мільйонів гривень.

- Але це все одно менше, ніж ті інвестиції в десятки і сотні мільйонів євро, які необхідні на модернізацію.

- Так, але мова про десятки мільйонів гривень - це вже істотно і це може стимулювати модернізацію. Навіщо платити штрафи, якщо можна ці гроші вкласти в модернізацію, і не треба буде платити штрафи.

- У цих всіх підприємств є свої представники в парламенті, в уряді. Ти впевнений, що тобі під силу з ними змагатися?

- Так мене щотижня прибирають. Як тільки інспектор зайшов на велике підприємство, відразу це "лобі" побігло на мене стукати, що я такий і сякий.

Ніхто нічого ще не знайшов. Але тим не менш, вони активно розгойдують ситуацію. Приваблюють фейкових екоблогерів, які пишуть різну гидоту в фейсбуці. Це все є. 

- Тобі в березні спалили машину. Ти зв'язуєш це з професійною діяльністю?

- Я пов'язую це з професійною діяльністю, заведено кримінальну справу, ведеться слідство, все за статтею умисне пошкодження майна.

Я думаю, що це було зроблено не для того, щоб мене конкретно залякати, а щоб дати загальний сигнал. Адже не я виходжу на перевірку, на неї виходять нові керівники.

Зараз вони працюють не на інституційної бази, а виключно на своїй енергії, мотивації і бажання. На скільки їх вистачить, якщо нічого не зміниться в законодавчій інфраструктурі? Я не знаю. На півроку-рік. Потім вони або самі підуть, або перетворяться в систему.

Я борюся за підвищення їм зарплати. Зараз оклад інспектора - до 8 тисяч. Як ви вважаєте, інспектор, який заходить на топ-підприємство з мільярдним оборотом, чи може він незалежно виписувати штраф в мільйони гривень?

- Але ти сам казав, що законодавство, яке написано в 90-х не дозволяє штрафувати на мільйон. Як же ти тоді виписуєш штрафи на такі суми?

- Мені як юристу з досвідом самому було не просто в це зануритися. Є різні галузі - галузь відходів, викидів в повітря, забруднення води. І кожна з них має свою законодавчу базу і свою формулу. Це дуже складна формула.

Наведу приклад. Методика розрахунків по повітрю була ліквідована Окружним адміністративним судом м. Києва 2-го серпня 2018 року. Визнали наказ про цю методику недійсним. Це означає, що згідно з цим рішенням, неможливо оштрафувати жодне підприємство по забрудненню повітря.

Коли я прийшов до інспекції, то для мене це було основним головним болем - як повернути цю законодавчу позицію. Повітря у нас на сході країни - це пріоритет для таких міст як Кривий Ріг, Маріуполь, Дніпро, Запоріжжя, без цієї методики неможливо оштрафувати жодне підприємство.

Так ось ми провели тектонічну роботу по написанню нової методики, за погодженням її з усіма органами: з Мінфіном, Мінекономіки.

"Невидима рука" ринку створювала свої перепони. Ми не могли вирішити цю проблему, поки не прийшли до Офісу президента. Коли президент втрутився, ця ситуація нарешті вирішилася.

І тепер 19 травня 2020 року нарешті буде опублікована методика. І це дасть інспекції підстави розраховувати збитки за порушення нормативів по повітрю.

В ідеалі інспекційна перевірка, яка фіксує порушення, приходить до юристів, віддає весь цей матеріал, і юристи вже налічують і приймають рішення. Вважаю, що, якби не коронавірус, то тема екології була б для президента на третьому місці за значимістю, після війни і економіки.

- Як ти, до речі, оцінивши ефективність Міністерства енергетики та екології?

- Вважаю, що об'єднання цих двох міністерств було помилкою. Через дуже різну і дуже складну внутрішню галузеву складову. Я дуже сподіваюся, що найближчим часом їх знову роз'єднають.

26 квітня в день Чорнобильської катастрофи, я читав всі ці пафосні промови, і зрозумів одне - на жаль, Чорнобиль нас нічому не навчив. Тому що якби ми усвідомили цю трагедію, ми б зовсім по-іншому управляли екологічними ризиками.

Подивися, що у нас відбувається з відходами, з забрудненням річок, навіть на побутовому рівні. У нас не змінилася ментальність. І це страшно. І за це нам природа точно виставить штраф.

Інвестиції в екологію - це інвестиції в тривалість життя. А тривалість життя впливає на економіку. Але ми готові платити життями людей, а не грошима.

Питання по екології, на які хотілося б знати відповіді:

- Хто винен у вирубці лісів?

- Насправді, 90% незаконних рубок здійснюють самі працівники лісгоспу. Ми впритул зайнялися лісом і перевіркою лісгоспів, і тільки за 4 місяці нарахували 200 млн гривень збитків, завданих навколишньому середовищу.

Потрібно проводити серйозну реформу Держлісагентства, в функції якого зараз входить і вирощування лісу, і його вирубка, і продаж, і само собою, охорона зелених насаджень. Цим не повинен займатися один орган, бо виникає конфлікт інтересів.

- Хто винен і що з підпалами лісів і полів?

- На жаль, в селах все ще вважають, що випалювати поля і городи - відмінне рішення з багатьох причин. Але це зовсім не так, ніякої користі грунту і вже точно навколишньому середовищу і людям це не приносить.

Проблема в тому, що зима пройшла практично без снігу. Вона, як така, взагалі не наступила. Весна проходить без опадів. І якщо раніше кліматична ситуація була такою, що в квітні в лісі ще міг лежати сніг, то зараз все дуже сухе і пожежонебезпечна.

Це і називається зміни клімату. Клімат змінився, а звички людей - немає.

Збільшення штрафів за самовільне підпал сухостою було абсолютно вірним рішенням. Винних у цьому правопорушенні треба карати.

- Хто винен в пилових бурях і посухи?

- Ситуація з пиловими бурями має низку причин. Тут все в комплексі: і вирубка лісу, оскільки дерева поглинають пил і гази, і ерозія грунту, і малосніжна зима.

Те, що кияни бачили тільки по телевізору, виявилося реальністю. Якщо терміново не почати діяти в питаннях захисту лісів, обмеження розорювання земель під сільськогосподарські угіддя, контролю агрокомпаній - далі буде ще гірше. Тому потрібно починати діяти вже зараз.

- Хто винен у забрудненні основних річок?

- Що стосується річок, основна проблема в тому, що сьогодні бракувало повені - процесу, коли вода стікає через танення снігу. Зима, як така, не почалася, і це фіксується вперше за 120 років з моменту спостереження.

Відповідно обміліли річки. Але скиди шкідливих речовин і промислові водозабори топ-забруднювачів не зменшилися.

Тому річки забруднені ще більше. Хто винен? Список є. Нещодавно Міністерство енергетики та захисту навколишнього середовища опублікувало топ 100 головних забруднювачів води.

Друзі! Підписуйтесь на наш канал в Telegram і будьте завжди в курсі останніх новин.

Все про: Інтерв'ю, Україна, екологія, Політика
В тему

Останні матеріали