15 Травня 2020
Новини

Хто винен в вирубці лісів, пилових бурях і що з цим робити: інтерв'ю з ексголовою Держекоінспекції Єгором Фірсовим

Хто винен в вирубці лісів, пилових бурях і що з цим робити: інтерв'ю з ексголовою Держекоінспекції Єгором Фірсовим

Коли ми домовлялися про це інтерв'ю, Єгор Фірсов все ще виконував обов'язки глави державної екологічної інспекції. Хоча чутки про його звільнення вже витали в повітрі.

Вранці 13 травня він все ще бадьоро розповідав про реформу державної екологічної інспекції, - пише Українська правда.

"Сьогодні зранку пройшла інформація про те, що тебе звільнять? Ти в курсі?" — питаю з порога.

"Ти знаєш, така інформація кожного разу з'являється в медіа, коли держінспекція планує оштрафувати якесь підприємство. Так що я до цього звик", — відповідає він.

А після обіду уряд його звільнив. Здається, Фірсов наступив на ті ж граблі, що і в 2016-му році.

Тоді він, депутат 8-го скликання, заявив про вихід з Блоку Петра Порошенка в зв'язку з корупційними скандалами, в яких були замішані колеги по фракції. У відповідь його позбавили мандата.

Через 4 роки він вирішив, що штрафувати (як і боротися з корупцією) теж треба по-справжньому.

Його стараннями за останній квартал бюджет поповнився на 35 мільйонів гривень, вже сплачених штрафів за шкоду, заподіяну екології.

А сума штрафів, виставлених за цей період різним підприємствам - безпрецедентна для екологічної інспекції 558 млн. гривень.

- Ти потрапив в екоінспекцію на запрошення колишнього прем'єр-міністра Олексія Гончарука. Чому він тебе покликав?

- Після того, як мене позбавили депутатського мандата, так вийшло, що я вже як незалежний юрист займався проблемами рідної Донецької області.

Якщо дуже коротко - на непідконтрольних Україні територіях залишилися старі вугільні шахти, вода з яких не відкачується. Шахтні води з'єднуються з грунтовими і завдають великої екологічної шкоди, забруднюючи їх. Я залучав до цього питання ОБСЄ, міжнародні інституції, щоб змусити окупаційну владуз цим щось робити.

Влітку 2019-го Олексій Гончарук запропонував мені зайнятися напрямком екологічної політики, зокрема екоконтролю, в його уряді в статусі неформального радника. У листопаді 2019-го я очолив один з найбільш корумпованих органів в країні.

- Чому ти називаєш Держекоінспекцію одним з найбільш корумпованих органів?

- Екологічна інспекція завжди була в тіні. Півроку тому, коли ми вбивали в пошуковику запит "екологічна інспекція", то 99% посилань були типу "взяли на корупції", "заарештували".

Коли я зайшов в перший день до свого кабінету, почав гортати папери, знайшов листок, на якому була назва області і ручкою було написано імена "смотрящих" від екологічної мафії.

- Тобто ти фактично знайшов схему того, як працює екологічна корупція?

- Екоінспекція була акціонерним товариством. Якщо ми говоримо про Донецьку область, то щоб вирішити якісь питання, пов'язані з забрудненнями, треба прийти до однієї людини. І це не керівник інспекції. Якщо ми говоримо про Львівську область - там інші прізвища.

Тому для себе ми поставили пріоритетом №1 - звільнити всіх старих керівників обласних інспекцій. Їхній "бізнес" був побудований на тому, що вони закривають очі на екологічні збитки за хабарі.

Можете проаналізувати останні штрафи екологічної інспекції до грудня 2019-го, ви побачите, що штрафи ці в десятках сотнях тисяч гривень. Це для підприємств з мільярдними оборотами - копійки.

Другий момент - у всіх цих інспекторів є свої приватні консалтингові бізнеси, пов'язані з екологією. Хтось пропонує днопоглиблювальні роботи, екологічні експертизи та інші послуги, обмінюючи свою лояльність на ось такі замовлення.

Був такий персонаж - інспектор Дніпропетровської області Шибко. Він просидів на своєму місці 12 років. Коли перший раз я з ним зустрічався, питаю: "Ти бачив свої результати? Не хочеш написати заяву?". А він мені відповідає: "Слухай, ще не зрозуміло, хто напише заяву - ти або я. Я пережив тут 4-х президентів, 8 прем'єрів, 12 міністрів, знаєш, скільки разів такі як ти говорили мені писати заяву. Де вони, а де я?". І таких Шибко по країні їх багато.

- Добре, а хто зараз на місці Шибко?

- Ситуація з Шибком складніша, ніж в інших областях.

Це Дніпропетровська область, де сконцентрована велика кількість промислових підприємств, і, відповідно, топ-забруднювачів: АрселорМіттал, металургійні підприємства, ТЕЦ. Ми готуємо зараз реорганізацію цієї інспекції та хочемо об'єднати її з іншого областю.

Але в 85% випадків по країні, ми замінили людей. Залучили їх не з системи.

У західних областях ми дуже сильно шукали військових, які пройшли АТО. Тому що там - вирубка лісів, браконьєрство. Там потрібен був сильний чоловік. Ми такого знайшли. На Волині у нас - Олександр Кралюк, заступник командира роти "Айдар", людина, яка пройшла Дебальцеве. І зрозуміло, що на противагу браконьєрам таку людину можна поставити.

Я не сумніваюся, що зараз браконьєрів на Волині не буде, вирубка буде зведена до мінімуму. Екологією повинні займатися зрілі і мотивовані люди.

У Київській області ми призначили Сергія Волкова, він був автором законопроектів, займається сортуванням сміття, справжній активіст. Я дуже їм задоволений. Бачу швидку реакцію на проблемні моменти.

Насправді, непросто переконати якісних управлінців прийти на держслужбу. Тому що будь-який глава обласної інспекції перебуває під прицілом - з боку власників підприємств, громадськості, медіа.

Ти повинен брати участь в баталіях місцевих рад, битися за своє крісло, тому що тебе весь час будуть хотіти знести.

- Давай повернемося до того, що вдалося зробити за ці шість місяців? Не всі екологи задоволені законопроектом про державний екологічний контроль. Є побоювання, що закон не запрацює, коли буде прийнятий.

- Над законопроектом працювала авторитетна екологічна організація "Екологія. Право. Людина". Вона готувала загальну базу, а ми з юристами внесли туди правки і передали парламенту на розгляд. Зараз закон зареєстрований. Знаходиться на розгляді комітету.

- Як цей закон буде регулювати стан навколишнього середовища?

- Ви повинні розуміти, що юридична "інфраструктура" для захисту навколишнього середовища просто в занедбаному стані. Нею ніхто не займався.

Наприклад, суми адміністративних штрафів не змінювалися з 1997 року. За забруднення повітря підприємство і громадянин платить 77 гривень. Можливо, в 1997 році це було актуально, але точно не зараз. Ми виписали в законопроекті, що фізичні особи за забруднення повітря заплатять десятки, сотні тисяч гривень. Суб'єкти господарювання - мільйони. Подібні штрафи діють в Європі.

Другий момент - банальні речі, пов'язані з недопуском. Якщо ми приходимо на перевірку підприємства, то нас можуть не пустити. І за це заплатити всього-лише штраф за недопуск - 750 гривень. Це нонсенс. Коли я спілкуюся з європейськими партнерами, вони не вірять, що таке можливо.

Третій момент - це відсутність ефективної системи моніторингу. Немає датчиків моніторингових - ні про стан, ні про викиди в воду і в повітря.

Є дві форми моніторингу. Перша форма моніторингу - це стаціонарні пости, які фіксують забруднення повітря. Вони дають підстави дивитися динаміку забруднення повітря, коли підприємства інтенсивно працюють (наприклад, вночі), а інспекція не працює.

Моніторинг зараз є старий, яким володіє гідрометцентр. Це старе обладнання - 160 пунктів, де збираються дані. І є приватний сервіс SaveEcoBot, який набагато більш адаптований, але він не державний. Це приватна система моніторингу, і це єдина система збору актуальної інформації.

Але так як законодавство дуже старе, то, згідно з ним, у нас моніторингом займаються вісім інституцій, у яких немає єдиної бази, зведених даних. Це законодавство писалося в 90-е, коли ще ніхто не знав про комп'ютери, діджіталізацію і дрони. Технології контролю пішли вперед, але ми не можемо їх застосувати, тому що в законі цього немає.

- За півроку ти написав десятки постів про те, які підприємства оштрафував. Там чимало підприємств, що входять в холдинг Ріната Ахметова, що багатьох наводить на думку про політичне замовлення.

- Я дію відповідно до повноважень. Коли знаходжу якісь проблеми і виписую штраф, я не можу його не виписувати з власної ініціативи, я під кримінальною відповідальністю.

Ось у нас є проблемне місто Маріуполь. Там два підприємства - завод Ілліча і Азовсталь. Нас не пустили на завод Ілліча в перший раз. Мені довелося писати блог на "Українській правді", звернення до Метінвесту (підприємство входить в цю групу Ахметова). І лякати тим, що я буду писати такі листи про те, що вони не eco-friendly щотижня. І це позначиться в кінці кінців на їх міжнародної репутації і призведе до збитків.

Такі компанії як Метінвест про свою репутацію піклуються. Саме ця історія дозволила нам повторно вийти на перевірку - вони самі нас запросили.

Штраф, який ми їм виписали, був більше 10 млн. гривень. І ці гроші пішли в бюджет.

Наприклад, Нікопольський завод феросплавів, який входить в топ-100 підприємств-забруднювачів України (власник - Ігор Коломойський) взагалі не допустив інспекцію на перевірку, надіславши лист, ніби "у них і так все в нормі". І публічні звернення тут, на жаль, не допомогли.

- Тобто ти "зробив касу". Скільки за 6 місяців?

- За перший квартал цього року сума стягнутих до бюджету грошей кардинально відрізняється від аналогічного періоду минулого року - 35 млн грн проти 16 млн грн, тобто більше ніж в два рази. І це в умовах карантину, коли нам скасували планові перевірки.

Я не хочу наговорювати на інші органи. За перший квартал цього року всі антикорупційні органи (НАБУ, САП і інші) залучили до бюджету 14 тисяч гривень. Ті, які борються з корупцією.

Екоінспекція збільшила суму стягнутих коштів до бюджету на 100%. Це ті гроші, які прямо пішли в бюджет. А взагалі штрафів нараховано 588 млн гривень за чотири місяці. Але не всі ж хочуть платити. Київському водоканалу інспекція нарахувала 17 млн . гривень за скидання забрудненої води в Дніпро і другий штраф за використання води з свердловин без дозволу. Вони ставлять під сумнів ці штрафи в суді.

Якщо буде законодавча інфраструктура - закон про державний екологічний контроль, закон про єдину систему моніторингу, який передбачатиме встановлення лічильників на викиди і скиди в воду, і в повітря, то повірте, підприємства будуть отримувати штрафи в десятки і сотні мільйонів гривень.

- Але це все одно менше, ніж ті інвестиції в десятки і сотні мільйонів євро, які необхідні на модернізацію.

- Так, але мова про десятки мільйонів гривень - це вже істотно і це може стимулювати модернізацію. Навіщо платити штрафи, якщо можна ці гроші вкласти в модернізацію, і не треба буде платити штрафи.

- У цих всіх підприємств є свої представники в парламенті, в уряді. Ти впевнений, що тобі під силу з ними змагатися?

- Так мене щотижня прибирають. Як тільки інспектор зайшов на велике підприємство, відразу це "лобі" побігло на мене стукати, що я такий і сякий.

Ніхто нічого ще не знайшов. Але тим не менш, вони активно розгойдують ситуацію. Приваблюють фейкових екоблогерів, які пишуть різну гидоту в фейсбуці. Це все є. 

- Тобі в березні спалили машину. Ти зв'язуєш це з професійною діяльністю?

- Я пов'язую це з професійною діяльністю, заведено кримінальну справу, ведеться слідство, все за статтею умисне пошкодження майна.

Я думаю, що це було зроблено не для того, щоб мене конкретно залякати, а щоб дати загальний сигнал. Адже не я виходжу на перевірку, на неї виходять нові керівники.

Зараз вони працюють не на інституційної бази, а виключно на своїй енергії, мотивації і бажання. На скільки їх вистачить, якщо нічого не зміниться в законодавчій інфраструктурі? Я не знаю. На півроку-рік. Потім вони або самі підуть, або перетворяться в систему.

Я борюся за підвищення їм зарплати. Зараз оклад інспектора - до 8 тисяч. Як ви вважаєте, інспектор, який заходить на топ-підприємство з мільярдним оборотом, чи може він незалежно виписувати штраф в мільйони гривень?

- Але ти сам казав, що законодавство, яке написано в 90-х не дозволяє штрафувати на мільйон. Як же ти тоді виписуєш штрафи на такі суми?

- Мені як юристу з досвідом самому було не просто в це зануритися. Є різні галузі - галузь відходів, викидів в повітря, забруднення води. І кожна з них має свою законодавчу базу і свою формулу. Це дуже складна формула.

Наведу приклад. Методика розрахунків по повітрю була ліквідована Окружним адміністративним судом м. Києва 2-го серпня 2018 року. Визнали наказ про цю методику недійсним. Це означає, що згідно з цим рішенням, неможливо оштрафувати жодне підприємство по забрудненню повітря.

Коли я прийшов до інспекції, то для мене це було основним головним болем - як повернути цю законодавчу позицію. Повітря у нас на сході країни - це пріоритет для таких міст як Кривий Ріг, Маріуполь, Дніпро, Запоріжжя, без цієї методики неможливо оштрафувати жодне підприємство.

Так ось ми провели тектонічну роботу по написанню нової методики, за погодженням її з усіма органами: з Мінфіном, Мінекономіки.

"Невидима рука" ринку створювала свої перепони. Ми не могли вирішити цю проблему, поки не прийшли до Офісу президента. Коли президент втрутився, ця ситуація нарешті вирішилася.

І тепер 19 травня 2020 року нарешті буде опублікована методика. І це дасть інспекції підстави розраховувати збитки за порушення нормативів по повітрю.

В ідеалі інспекційна перевірка, яка фіксує порушення, приходить до юристів, віддає весь цей матеріал, і юристи вже налічують і приймають рішення. Вважаю, що, якби не коронавірус, то тема екології була б для президента на третьому місці за значимістю, після війни і економіки.

- Як ти, до речі, оцінивши ефективність Міністерства енергетики та екології?

- Вважаю, що об'єднання цих двох міністерств було помилкою. Через дуже різну і дуже складну внутрішню галузеву складову. Я дуже сподіваюся, що найближчим часом їх знову роз'єднають.

26 квітня в день Чорнобильської катастрофи, я читав всі ці пафосні промови, і зрозумів одне - на жаль, Чорнобиль нас нічому не навчив. Тому що якби ми усвідомили цю трагедію, ми б зовсім по-іншому управляли екологічними ризиками.

Подивися, що у нас відбувається з відходами, з забрудненням річок, навіть на побутовому рівні. У нас не змінилася ментальність. І це страшно. І за це нам природа точно виставить штраф.

Інвестиції в екологію - це інвестиції в тривалість життя. А тривалість життя впливає на економіку. Але ми готові платити життями людей, а не грошима.

Питання по екології, на які хотілося б знати відповіді:

- Хто винен у вирубці лісів?

- Насправді, 90% незаконних рубок здійснюють самі працівники лісгоспу. Ми впритул зайнялися лісом і перевіркою лісгоспів, і тільки за 4 місяці нарахували 200 млн гривень збитків, завданих навколишньому середовищу.

Потрібно проводити серйозну реформу Держлісагентства, в функції якого зараз входить і вирощування лісу, і його вирубка, і продаж, і само собою, охорона зелених насаджень. Цим не повинен займатися один орган, бо виникає конфлікт інтересів.

- Хто винен і що з підпалами лісів і полів?

- На жаль, в селах все ще вважають, що випалювати поля і городи - відмінне рішення з багатьох причин. Але це зовсім не так, ніякої користі грунту і вже точно навколишньому середовищу і людям це не приносить.

Проблема в тому, що зима пройшла практично без снігу. Вона, як така, взагалі не наступила. Весна проходить без опадів. І якщо раніше кліматична ситуація була такою, що в квітні в лісі ще міг лежати сніг, то зараз все дуже сухе і пожежонебезпечна.

Це і називається зміни клімату. Клімат змінився, а звички людей - немає.

Збільшення штрафів за самовільне підпал сухостою було абсолютно вірним рішенням. Винних у цьому правопорушенні треба карати.

- Хто винен в пилових бурях і посухи?

- Ситуація з пиловими бурями має низку причин. Тут все в комплексі: і вирубка лісу, оскільки дерева поглинають пил і гази, і ерозія грунту, і малосніжна зима.

Те, що кияни бачили тільки по телевізору, виявилося реальністю. Якщо терміново не почати діяти в питаннях захисту лісів, обмеження розорювання земель під сільськогосподарські угіддя, контролю агрокомпаній - далі буде ще гірше. Тому потрібно починати діяти вже зараз.

- Хто винен у забрудненні основних річок?

- Що стосується річок, основна проблема в тому, що сьогодні бракувало повені - процесу, коли вода стікає через танення снігу. Зима, як така, не почалася, і це фіксується вперше за 120 років з моменту спостереження.

Відповідно обміліли річки. Але скиди шкідливих речовин і промислові водозабори топ-забруднювачів не зменшилися.

Тому річки забруднені ще більше. Хто винен? Список є. Нещодавно Міністерство енергетики та захисту навколишнього середовища опублікувало топ 100 головних забруднювачів води.

Друзі! Підписуйтесь на нашу сторінку Фейсбук і будьте завжди в курсі останніх новин.

Все про: Інтерв'ю, Україна, екологія, Політика
В тему

Останні матеріали