Facebook прикрив українську фабрику тролів: жертвами стали Znaj.ua, Politeka
Facebook призупинив в Україні діяльність акаунтів і груп, які вели скоординовані кампанії по дезінформації.
Про це повідомив глава політики з кібербезпеки соцмережі Натаніель Глейхер, пише Liga.Tech.
Ідентифікувати велику кампанію вдалося на основі поведінкового аналізу підозрюваних, а не змісту контенту, запевняє він. За його словами, в ході розслідування вдалося встановити, що вилучені акаунти пов'язані з українським PR-агентством Pragmatico.
«Я думаю, що вони розташовані в Києві. Але цей факт я б двічі перевірив», - уточнив Глейхер.
У цілому Facebook видалив 168 акаунтів, 149 сторінок, 79 груп. У них було в сукупності близько 4,2 млн фоловерів. Приблизно 400 тисяч акаунтів приєдналися до груп. Сторінки і групи керувалися фейковий акаунтами, а імена постійно змінювалися. Бюджет, витрачений на рекламу в Facebook і Instagram, Глейхер оцінює приблизно в $ 1,6 млн.
«Розраховувалися переважно в доларах», - уточнює він.
Один з найдорожчих посад на виборах був розміщений в фан-групі «Я за Тимошенко - Фан Клуб». Він називався «Якщо ти за перемогу України - тисни лайк», приніс мільйон показів і міг обійтися, за оцінками Facebook, в $ 10-50 тис.
Глейхер підозрює, що організатори кампанії направляли людей за межі Facebook на сайти, які позиціонувалися як новинні. У прикладах віддалених сторінок виявилися акаунти видань Znaj.ua, Politeka, Hyser. Тепер вони не працюють.
PR-компанія не працювала на якогось конкретного політика чи бізнес - фірма працювала з різними клієнтами з метою заробити гроші. І розкручувала такі теми, як спорт, знаменитості, шоу-біз, політика і економіка.
Подібні фірми Facebook викривав в Ізраїлі і Філіппінах. Про фірму Pragmatico в відкритих джерелах мало що відомо. На Facebook сторінці було всього 4 лайки. На Work.ua зазначено, що в Pragmatico, яка займається рекламою, PR, маркетингом, працює від 10 до 50 осіб.
У деяких ЗМІ в кінці 2018 року була розміщена публікація «PR під час війни», автором якої вказувався директор Pragmatico Валерій Савчук.
Одеський блогер Олександр Коваленко писав про Pragmatico, як про фабрику тролів, яка в ході виборів виконувала замовлення по дискредитації кандидатів. У складі троль-груп працювали молоді люди 20-30 років в три зміни, місячна зарплата одного троля становила близько 9 тис гривень. Офіс фірми нібито знаходився на Подолі, на вході у сторонніх вилучали телефони та інші засоби зняття інформації.
Друзі! Підписуйтесь на нашу сторінку Фейсбук і будьте завжди в курсі останніх новин.