В Україні з другого квітня (перший робочий день цього місяця) в рамках медреформи починається передплатна кампанія з лікарями. Українців зобов'язали укладати договір з лікарем. Для цього необхідно взяти мобільний телефон, паспорт, ідентифікаційний код, а ті, у кого є діти, - свідоцтво про народження, і відправитися в поліклініку, амбулаторію сімейного лікаря, щоб підписати декларацію – пише vesti-ukr.com.
МОЗ запевняє, що в лікувальних установах нас повинні вже чекати спеціально навчені люди (реєстратор, медсестра або лікар), які внесуть дані в реєстр «Електронне здоров'я» і роздрукують вам два примірника декларації.
Читайте також: Не візьмете мене за свого лікаря – не дам вам навіть зеленки!


Нововведення викликали безліч питань у українців. Намагалися відповісти на них представники прес-служби Міністерства охорони здоров'я України та заступник міністра охорони здоров'я Павло Ковтонюк.
1. Чи має значення прописка для укладення договору? Чи може пацієнт із сільської місцевості, де всього один-два терапевта, укласти договір з лікарем з райцентру або міста?
Ні, це не має значення зовсім. Ви маєте право вибирати лікаря і підписувати з ним договір, незалежно від вашої прописки або адреси проживання. У статті 9 пункту 2 Закону «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення» сказано: «Пацієнт реалізує своє право на вибір лікаря шляхом подачі декларації про вибір лікаря, який надає первинну медичну допомогу. Постачальникам медичних послуг забороняється відмовляти в прийнятті декларації про вибір лікаря, зокрема, на підставі наявності у пацієнта хронічного захворювання, віку, статі, соціального статусу, матеріального становища, зареєстрованого місця проживання і т. Д. ».
2. Чи може пацієнт вносити зміни в договір з лікарем?
Зміни можуть бути внесені тільки в дані про лікаря, його місце роботи і в дані про пацієнта. Наприклад, додаючи зміни в базу даних про пацієнта і, відповідно, в договір у разі зміни прізвища або іншої інформації (прописка, контактні дані тощо).
Права і обов'язки сторін закріплені в Законі «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення» та є обов'язковими до виконання обома сторонами і не підлягають коригуванню.
3. На якій підставі сімейний лікар може відмовити пацієнтові в укладенні договору і як перевірити, що лікар не обманює?
Лікар може відмовити вам тільки в тому в разі, якщо раніше підписав договори з допустимою для нього кількістю пацієнтів. Згідно з поясненнями до закону, «сімейний лікар може обслуговувати 1800 пацієнтів, терапевт - 2000, педіатр - 900».
Перевірити, чи дійсно лікар вже завантажений, можна в системі «Електронне здоров'я»: наприклад, попросити реєстратора або самого доктора показати вам звітність.
Якщо не завантажений і відмовляється підписувати договір, згідно з пунктом 6 статті 6 Закону «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення», ви маєте право на «оскарження рішень, дій чи бездіяльності постачальників медичних послуг або уповноваженого органу та його територіальних органів у встановленому законом порядку» , тобто в суді.
Лікар має право розірвати договір з пацієнтом тільки в тому випадку, «якщо останній не виконує медичних приписів або правил внутрішнього розпорядку закладу охорони здоров'я, за умови що це не загрожуватиме життю хворого».
4. Мама з немовлям повинні обслуговуватися у одного сімейного лікаря або можна укласти два окремі договори з різними лікарями?
Зовсім ні, хоча це було б зручно і давало б можливість лікарю робити прогнози про здоров'я дитини виходячи з історії хвороб батьків. Ви маєте право вибирати окремого лікаря для кожного члена сім'ї. Кампанія з вибору медика стосується лікарів первинної ланки - сімейні лікарі, терапевти, педіатри. Тому батьки можуть вільно вибирати сімейного лікаря або педіатра для своїх дітей і підписувати з ним прямі декларації.
5. Що входить в обов'язки лікаря, з яким укладено договір?
В обов'язки лікаря первинної ланки входить надання первинної медичної допомоги. Згідно з пояснювальною запискою, це:
- надання консультації, проведення діагностики та лікування найбільш поширених хвороб, травм, отруєнь, патологічних, фізіологічних (під час вагітності) станів, здійснення профілактичних заходів;
- формування та контроль виконання плану обстежень та лікування, аналіз результатів досліджень, призначення медичних препаратів та інших лікувальних заходів;
- надання допомоги пацієнтам в невідкладному стані;
- направлення відповідно до медичних показань пацієнта, який не потребує екстреної медичної допомоги, для надання йому вторинної (спеціалізованої) або третинної (високоспеціалізованої) медичної допомоги;
- ведення пацієнтів, які страждають соціально небезпечними інфекційними захворюваннями відповідно до законодавства;
- здійснення імунопрофілактики відповідно до чинного законодавства;
- консультування з питань здорового способу життя;
- проведення заходів щодо профілактики інфекційних захворювань;
- оцінка індивідуальних ризиків захворювань і консультування з питань профілактики. Розробка індивідуальних програм обстеження та спостереження за здоров'ям;
- динамічне спостереження за неускладненою вагітністю;
- здійснення медичного догляду за здоровою дитиною;
- ведення хворих з психічними розладами, зокрема, з огляду на рекомендації фахівця;
- надання паліативної допомоги (оцінка ступеня болю, призначення наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, лікування больового синдрому, оформлення рецептів на наркотичні засоби, психотропні речовини і прекурсори відповідно до чинного законодавства);
- координація і організація виконання лабораторних досліджень, проведення забору біологічного матеріалу;
- проведення лабораторних досліджень, в тому числі з використанням швидких тестів;
- призначення лікарських засобів з оформленням документів відповідно до законодавства;
- підготовка медичної документації для направлення осіб з ознаками стійкої втрати працездатності на медико-соціальну експертизу і на медико-соціальну реабілітацію;
- оформлення довідок, форм, листків непрацездатності.
Друзі! Підписуйтесь на нашу сторінку Фейсбук і будьте завжди в курсі останніх новин.