Життя

Про те, як москва вкрала собі українську культуру, знає тепер увесь світ

Про те, як москва вкрала собі українську культуру, знає тепер увесь світ

Але чимало музеїв досі не спішать щось змінювати, бо… живуть на російські гроші.

Щомісяця я розповідаю вам, дорогі читачі, як москалі століттями крали в нас усе: письменників, художників, композиторів, - йдеться у газеті «Твій вибір».

І вони не просто привласнювали нашу культуру, а й на весь світ кричали, нібито це їхнє – «ісконно рускоє». Їхня брехня віками вкладалася в голови іноземців, та й нас – українців. І тільки зараз, після повномасштабного вторгнення росії, Україна почала заявляти права на СВОЮ культурну спадщину.

Але треба визнати, що чути нас готові не всюди і не всі. А доносити правду виявилося складніше, ніж ми думали. Чому – розповів для «Голосу Америки» Пітер Дорошенко, мистецтвознавець, директор найбільшого в США українського музею, що розмістився у Нью-Йорку.

«Коли я жив в Україні 13 років тому, я все думав про деколонізацію української культури. Тоді я вважав, що це займе 50 – 60 років. Проте війна це пришвидшила. За останні два-три роки більшість світу дізналася, що російська культура збудована на українській кістці. Письменники, художники, музика, що-небудь, що росія називала своїм, це українське або має українське коріння», – зазначив Пітер Дорошенко в розмові із журналісткою Іриною Соломко.

Мистецтвознавець зізнався, що держава в цьому зовсім не допомагає. Але помагають преса і тиск небайдужих людей. Саме вони, приміром, добилися, аби в музеї «Метрополітен» (США) назву картини Деґа замінили з «російських танцівниць» на «Танцівниці в українському вбранні».

«Більшість музеїв і ті, хто ними керує або працює там, нічого не хочуть міняти. Вони трошки ледачі, і це для них робота, яку вони не хочуть виконувати. Хоча тепер уже важко не приділяти цьому уваги. І воно міняється, – визнав директор Українського музею в Нью-Йорку. – До того ж ситуація в Америці така, що музеї практично ніяку підтримку не отримують від уряду. Здебільшого вони живуть на приватні гроші. Є такі музеї, які перед війною отримали від російських олігархів мільярди. І то тяжко сказати «ні» таким грошам. росіяни дуже добре на брехню та пропаганду працювали 150 років, ще від царських часів».

Ось чому Пітер Дорошенко, прагнучи  зробити Український музей у Нью-Йорку дзеркалом сучасних подій в Україні, водночас доносить відвідувачам, що українські художники або культура нічого спільного з росією не мають.

До прикладу, автор знаменитого «Чорного квадрата» Казимир Малевич навіть у паспорті був записаний «Національність – Україна», але це не завадило росіянам переконати весь світ, нібито він – російський художник. Схожа ситуація з українською художницею Олександрою Екстер, товаришкою Казимира Малевича. Вона 35 років прожила в Україні, мешкала у Києві та Смілі Черкаської області, досліджувала українські вишивку і ткацтво, здійснювала для цього експедиції Україною. Згодом 27 років жила у Франції, була знайома з Пабло Пікассо. Але росія вкрала собі нашу художницю і зробила все, аби Олександру Екстер іще донедавна підписували як «російська художниця».

Щоб показати, що історія України не обмежується 30 роками незалежності і що вона має тисячолітню історію, Пітер Дорошенко хоче привезти до США виставку скіфського золота, аналогів якому нема ніде у світі, і це золото є культурним надбанням саме України.

І можна собі тільки уявити реакцію іноземців, якби вони приїхали до України й походили землями, де ще 7000 років тому жили трипільці – найдавніша з відомих людству цивілізацій. Або на власні очі побачили Софійський собор, у якому ще тисячу років тому молилися українці, а на його стінах лишили написи українською мовою.

Поліна Костюк

Фото: redtram

Друзі! Підписуйтесь на нашу сторінку Фейсбук і будьте завжди в курсі останніх новин.

Все про: культура, москва
В тему