Поради

Права в аеропорту: що можна вимагати і робити?

Права в аеропорту: що можна вимагати і робити?

Якщо багаж розкритий або загублений

Якщо валізи не виявилося на транспортній стрічці, знайдіть стійку служби Lost & Found в аеропорту і зареєструйте там скаргу. Можна також написати претензію авіаперевізнику. У разі втрати багажу сума компенсації обмежена – приблизно € 1300 (в середньому $ 20 за кілограм). Але щоб багаж вважався загубленим, повинен пройти 21 день. Якщо багаж знайдуть, вам його безкоштовно доставлять за вказаною адресою при наявності вашого письмового прохання. Якщо виявили на стрічці, що багаж розкритий, не знімаючи валізу, викликайте поліцію.

Чи можна повернути гроші за квиток, якщо передумали летіти?

Якщо квиток був придбаний за тарифом non-refundable (без можливості скасувати бронь), повернути його вартість неможливо. Якщо купили по акції, то можливість скасування польоту повинна бути прописана в умовах акції або правилах перевезення пасажирів авіакомпанії.

Якщо ж мова про звичайний квиток і з вами сталася надзвичайна подія (термінова операція, смерть родича), то вам необхідно написати листа до служби підтримки клієнтів авіакомпанії і пояснити ситуацію, підкріпивши її документами. У авіакомпанії є 90 днів, щоб дати відповідь. У разі позитивного рішення, вам можуть повернути гроші або запропонують перенести рейс.

Якщо відмовили в посадці через овербукінг

Авіакомпанії мають право продавати більше квитків, ніж є місць в літаку, страхуючи себе від неявки пасажирів на рейс. Ця стратегія називається овербукінг. І якщо при посадці виявилося, що через овербукінг для вас не залишилося місця, насамперед поспішіть отримати позначку, що вас не посадили на борт літака через брак місць. На стійці реєстрації повинні поставити печатку на посадковому талоні або видати інший документ, який підтверджує сам факт овербукінга, – збережіть його обов'язково. Пам'ятайте: відмова в посадці повинна бути примусовою, не погоджуйтеся добровільно, інакше втратите можливість вимагати компенсацію до 600 євро (в залежності від дальності перельоту).

Вимагайте вирішення питання щодо наступного рейсу прямо на місці, нікуди не відходьте.

Вас також повинні забезпечити харчуванням під час очікування наступного рейсу, надати готель і доставити вас туди і назад, якщо того вимагають обставини. Обов'язково документуйте все, що відбувається, зберігайте чеки на їжу, таксі, автобус, готель, інший рейс, якщо авіакомпанія не подбала про вас. І пам'ятайте, якщо вам запропонують підвищення класу обслуговування (наприклад, до бізнес-класу, якщо мали летіти економ), то ви втратите можливість отримання компенсації.

На яку компенсацію має право пасажир за затримку рейсу?

Якщо авіакомпанія зареєстрована в ЄС (Air Baltic, Czech Airlines, LOT, KLM, Wizz Air, British Airways, Lufthansa тощо), то в разі затримки вильоту на три години і більше з вини перевізника можна розраховувати не тільки на їжу і готель , а й на грошову компенсацію. Сума коливається від 250 до 600 євро і залежить від відстані польоту і часу затримки. Так, компенсація складе 250 євро за політ до 1 500 км, 400 євро за політ від 1 500 до 3 500 км і 600 євро за перельоти понад 3 500 км.

При цьому вартість придбаного квитка значення не має. Але якщо затримка сталася через форс-мажор (погодні умови, терористи, страйк пілотів або співробітників аеропорту), компенсації не передбачено. Від українських авіаперевізників (Motor Sich Airlines, МАУ (Ukrainian International Airlines), Bravo Airways, Yan Air, Роза Вітрів) фінансових виплат не варто очікувати взагалі. При тривалій затримці рейсу нагодують, напоять, розселять в готель і організують трансфер до аеропорту, але грошової компенсації не буде. Також, якщо йдеться про чартерні рейси, необхідно уважно вивчити умови договору з туроператором. Зазвичай вони залишають за собою право змінювати час вильотів протягом доби.

Чи можна пересісти в літаку, включно в бізнес-клас?

Якщо на реєстрацію вам і людині, з якою ви летите, не вдалося взяти місця поруч або поруч з вами вкрай неприємний сусід, то можна попросити бортпровідника пересадити вас. Якщо в наявності будуть вільні місця, він може піти вам назустріч, але може і відмовити. Деякі авіакомпанії пропонують пересісти на інші місця (якщо вони доступні) за доплату прямо на борту. Це стосується, включно, і бізнес-класу.

Є лише одна небезпека: в разі авіакатастрофи страхова може відмовитися виплатити гроші сім'ї загиблого або постраждалого, якщо виявиться, що він сидів не на своєму місці. Але не обов'язково.

Чи можна попросити додаткову порцію їжі?

Запас їжі на борту обмежений: за інструкцією, бортхарчування має завантажуватися в літак за кількістю пасажирів (хоча екіпаж намагається по можливості взяти на кілька порцій більше). Але якщо хтось, наприклад, відмовився, у стюардеси завжди можна попросити додпорцію безкоштовно. Що стосується напоїв, то безалкогольні можна вимагати в будь-якій кількості. Норма алкогольних напоїв на людину залежить від правил авіакомпанії та від класу обслуговування.

Можна отримати можливість вибирати страви із ширшого меню, безкоштовно замовивши спецхарчування при купівлі авіаквитка або бронювання місця (якщо, звичайно, харчування включено у вартість). Більшість компаній пропонує на додаток до стандартних комплектів вегетаріанське, пісне, кошерне і дієтичне харчування. Авіакомпанії вимагають замовляти спецїжу не менше ніж за 24 – 48 годин до вильоту і нагадувати про замовлення при реєстрації. Якщо вам не видали замовлену їжу, можна написати скаргу до відповідної служби авіакомпанії (форми для претензій є на борту). Відповідь гарантована, а ось компенсація за шкоду трапляється рідше.

Які права у дітей на борту?

У авіаперевізників діють жорсткі вікові обмеження для дітей, які подорожують самостійно. Є ті, хто бере «одинаків» на борт і з дворічного віку (МАУ і KLM – з п'яти років). Для дітей старше п'яти у тій же KLM розроблена програма Junior Jet: дитина отримує статус особливого пасажира і з моменту реєстрації на рейс до прибуття в пункт призначення користується особливою увагою з боку персоналу. «Одиначкам» чіпляють на одяг значок з написом Junior Jet і розважають під час польоту.

Для цього при бронюванні квитка батьки зобов'язані повідомити авіакомпанію про те, що дитина летить без супроводу, і заповнити анкету з інформацією про малюка.

У ній також необхідно вказати адресу і телефон того, хто буде зустрічати дитину. При реєстрації на рейс той, хто проводжає повинен здати дитину разом з анкетою з рук на руки співробітникові авіакомпанії. Важливо не залишати будівлі аеропорту до вильоту рейсу.

Послуга супроводу платна, оплатити її можна при бронюванні квитка (наприклад, в МАУ на рейсі Київ – Лондон вона коштує € 70). Представник авіакомпанії разом з дитиною проходить реєстрацію на рейс, паспортний контроль і особисто саджає його в літак. Після прибуття на місце стюардеса передає дитину представникові авіакомпанії, а той уже здає його тим, хто зустрічає. Той, хто зустрічає, зобов'язаний пред'явити посвідчення особи, інакше дитини йому не віддадуть. Якщо того, хто повинен зустріти дитину, в аеропорті не виявиться, авіакомпанія зв'яжеться з батьками і з'ясує, куди доставити маленького клієнта. Його привезуть, навіть якщо будинок, в який його треба буде привезти, знаходиться за 100 км від аеропорту.

Право вагітних на перельоти і пологи на борту

Всі авіакомпанії рекомендують пасажиркам на останніх тижнях вагітності не здійснювати переліт. Більш ніж за чотири тижні до передбачуваних пологів жінка може подорожувати без жодних обмежень, а за 2 – 4 тижні до появи малюка – тільки зі спеціальною довідкою MEDIF (при цьому час перельоту не може перевищувати чотирьох годин). За два тижні до пологів авіакомпанія має право відмовити вагітній в наданні послуг.

Якщо так сталося, що у жінки пологи почалися на борту, в літаку завжди є член екіпажу, який володіє необхідними навичками. А в аеропорту породіллю вже чекатиме карета швидкої.

Дитина, яка народилася в повітрі, може отримати три громадянства: країни, якій належить літак, країни, над територією якої відбулися пологи, і країни, в якій літак приземлився. Це залежить від політики держав. Частіше за все малюк стає громадянином держави, якому належить повітряне судно. Ще один приємний бонус: дитина, що народилася на борту, отримує довічне право на безкоштовні перельоти. Правда, перевізники часто вводять обмеження: наприклад, не більше 10 польотів на рік, до повноліття тощо.

 

 

 

Друзі! Підписуйтесь на наш канал в Telegram та сторінку Фейсбук і будьте завжди в курсі останніх новин.

В тему