Причини швидкої розрядки акумулятора автомобіля
Кожен водій стикався з ситуацією, коли спроба завести машину після простою завершується повним фіаско. Як правило, такого роду проблеми мають властивість з'являтися раптово. Важливо визначити, наскільки системною є ця несправність - цілком можливо, що вона сталася через людський фактор, і тоді хвилюватися нема про що. Але частіше швидкий розряд АКБ свідчить про наявність несправностей, і не обов'язково пов'язаних із самою батареєю.
Чому акумулятор починає розряджатися занадто швидко?
Сучасні автомобілі буквально напхані електронними системами, що підвищують безпеку автомобіля і роблять перебування в ньому таким же комфортним, як вдома. Нерідко самі автомобілісти додатково встановлюють в машину чималу кількість нових пристроїв, що живляться від генератора, який розрахований на певне навантаження і при її перевищенні буде віддавати менше енергії, ніж передбачено. При режимі короткочасних поїздок (менш ніж 20 хвилин) вже досить скоро АКБ вашого авто буде відчувати голод. Додайте до цього сигналізацію - і вийде, що акумулятор сідає буквально за ніч.
Але не можна виключати і безліч інших причин. Наприклад, при підключенні додаткового обладнання ви трошки наплутали, і один з приладів починає живитись від акумулятора. Можливо, ви просто забули вимкнути автомагнітолу або світло. Згодом з'являються проблеми з електропроводкою і контактами, відбувається витік струму, який також може стати причиною швидкої втрати заряду. До таких же наслідків призводить коротке замикання в бортовій мережі, яке може не проявляти себе ніяк, крім розрядки акумуляторної батареї.
Розібратися з усім цим буває непросто навіть досвідченим автовласникам, але ж є ще такі неочевидні причини, як невідповідні умови експлуатації, коли автомобіль змушений часто простоювати на відкритому повітрі в спеку і морози за мінус 30. Нарешті, ніхто не відміняв фактор старості, який у автомобільних акумуляторів залежить від безлічі субфакторів - типу АКБ, бренду виробника, його робочих характеристик (часто автомобілісти встановлюють дешеві батареї низької якості або з характеристиками, що не відповідають вашій моделі авто).
І ще один момент - автомобільні акумулятори, які не експлуатуються, потребують періодичного огляду. Водії про це чомусь забувають, в результаті проблеми накопичуються, і в один не зовсім прекрасний момент вони про це дізнаються.
Основні причини швидкого розряду акумулятора
Фізичний знос
Кожен пристрій має свій ресурс роботи. У експлуатованих джерелах живлення він менше (2-3 роки інтенсивної роботи), у не експлуатованих - трохи більше (3-5 років). Через 2-3 роки будь-який акумулятор втрачає свою ємність в межах 30-45% від початкових характеристик, і цей процес зупинити не можна. Якщо акумулятор на вашій машині сідає швидко - просто пригадайте скільки йому років. Можливо, це просто вікові зміни.
Але є способи, що дозволяють уповільнити старіння:
- намагайтеся мінімізувати кількість пусків мотора, адже часто ми не звертаємо на це увагу і заводимо машину частіше, ніж потрібно;
- завжди пам'ятайте, що для поповнення добових втрат необхідно зробити поїздку на 10-15 км., якщо середні відстані, що покриваються за кожну поїздку, будуть меншими - АКБ не буде повністю заряджатися;
- по можливості намагайтеся завжди підтримувати заряд на максимальному рівні, оскільки навіть в частково розрядженому стані відбувається сульфатація пластин;
- не допускайте глибокого розрядження АКБ, а для не експлуатованих пристроїв це смерті подібно;
- не нехтуйте перевірками рівня електроліту;
Генератор не забезпечує повноцінну зарядку
На жаль, але і несправність генератора може привести до того, що напруга на акумуляторі за ніч падає до значень, коли пуск мотора стає неможливим.
Щоб визначити, чи не є він джерелом недозарядження АКБ, його слід перевірити з використанням мультиметра. Алгоритм процедури нескладний:
- запускаємо мотор;
- включаємо на холостому ходу після прогріву двигуна якомога більше пристроїв: кліматичну установку, фари, магнітолу, обігрів сидінь і т.д.;
- мультиметром заміряємо напругу на клемах батареї - вона повинна знаходитися в межах 12-14,4 В. Якщо значення менше, акумулятор буде відчувати «голод» і недозарядиться;
- буває і зворотна ситуація - коли напруга перевищує 14,5 В. Перезаряд запускає процес гідролізу, що призводить до випаровування з електроліту води і втрати їм номінальної щільності.
Якщо ви переконалися, що швидке розрядження акумулятора стається внаслідок несправного генератора, необхідно з'ясувати причину несправності і усунути її.
Витік струму
У число причин, чому в машині швидко розряджається навіть новий акумулятор, входить витік електроенергії. Для виявлення таких випадків теж не обійтися без мультиметра. Алгоритм процедури наступний:
- виймаємо із замка запалювання ключ;
- відключаємо всі прилади, які споживають струм;
- відкриваємо капот і від'єднуємо мінусову клему;
- включаємо мультиметр в режим вимірювання струму з мінімально можливими номіналами (у деяких моделей передбачений режим визначення витоку струму);
- якщо покази понад 50-70 мА - витік є, і вам потрібно знайти, чому акумулятор розряджається за ніч.
А ось локалізація витоку - завдання нетривіальне, тут без допомоги фахівця ви навряд чи обійдетеся.
Погіршилися характеристики електроліту
В процесі експлуатації щільність електроліту постійно знижується, і цей процес супроводжується випаровуванням робочої рідини. Швидкість втрати щільності, якщо все функціонує нормально, невелика, але щоб не потрапляти в ситуацію, коли акумулятор на вашому автомобілі повністю розрядився за ніч, краще тримати цей процес під контролем.
Іншими словами, необхідно періодично перевіряти рівень електроліту.
На експлуатованих акумуляторах для цього потрібно відкрутити заливні пробки, на не експлуатованих зазвичай є оглядове віконце. Рідина повинна покривати електроди на 1,5 сантиметра.
Щоб визначити щільність електроліту, слід скористатися ареометром. Якщо вона вище норми - розбавте рідину дистильованою водою.
Якщо нижче, при цьому рівень достатній і батарея заряджена, процедура дещо ускладнюється: необхідно за допомогою груші порційно набирати старий електроліт, заливати замість нього свіжий і повторювати таку операцію до тих пір, поки щільність не опиниться в межах норми.
Акумулятор коротить
У число причин, чому акумулятор сідає за ніч, входить коротке замикання між пластинами - наслідок їх сульфатації і наявності в електроліті великої кількості провідних частинок.
В експлуатованих акумуляторах цю проблему можна було спробувати усунути, прочистив банки з електродами і навіть замінивши погані банки. У сучасних моделях такої можливості немає, і якщо має місце коротке замикання на пластинах, пристрій відправляється в утиль.
Невідповідні умови експлуатації
Якщо машина ночує на відкритому повітрі, в сильні морози акумулятор цілком може розрядитися за ніч, особливо якщо він старий. Тому в таких випадках рекомендується не залишати акумулятор в авто, якщо передбачається тривала стоянка - його потрібно знімати і зберігати в опалювальному приміщенні. Взимку потрібно частіше перевіряти характеристики батареї.
Людський фактор
Не можна варто відкидати і людський фактор. Досить залишити включеним ближнє світло фар, освітлення салону або магнітолу - і така ваша помилка стане причиною швидкого розряду акумулятора в нуль за 4-8 годин. Тут, звичайно, ніякі рекомендації не допоможуть, доводиться покладатися на свою уважність. Як показує практика, одного-двох таких випадків досить, щоб у водія виробилися відповідні рефлекси.
Втім, автовиробники теж йдуть назустріч власникам транспортних засобів, оснащуючи їх системами, що автоматично відключають всі прилади (крім сигналізації) через заданий час після вимкнення мотора.
Друзі! Підписуйтесь на нашу сторінку Фейсбук і будьте завжди в курсі останніх новин.