Сперечатися з необхідністю захисту автомобіля від викрадення навряд чи хто буде - надто багатьом вже доводилося з цим стикатися. Інша справа, що поєднання «мені б дешевше» (причому подвійне - і за сигналізацію, і за її встановлення) призвело до того, що безліч адептів б'ють себе в груди, стверджуючи, мовляв, «ніяка сигналізація від викрадення не захистить».
У самій логіці цієї фрази прихована серйозна помилка, яка вказує на нерозуміння самого принципу протидії викраденню авто: жодне пристрій не захистить від викрадення, адже основне його завдання - ускладнити процес викрадення настільки, щоб воно стало для викрадача недоцільним.
На що потрібно звертати увагу, вибираючи сигналізацію для автомобіля?
![](https://t1.ua/prm_mat/budmaister.jpg)
![](https://t1.ua/prm_mat/budmaister_mob.jpg)
Метод валідації
Термін «валідація» відносно охоронних пристроїв означає спосіб, за допомогою якого власник підтверджує своє право доступу в автомобіль і запуску двигуна, інакше кажучи - спосіб, яким він відключає режим охорони.
Радіобрелок
Найбільш очевидний спосіб - це радіобрелок. Історично найпопулярніший діапазон роботи сигналізацій - 433 МГц, але, чим більше ваше місто, тим менше варто його рекомендувати. Причина проста - цей діапазон вже переповнений безліччю малопотужних пристроїв, що створюють шумовий потік, який можна порівняти з серйозним джаммером (в просторіччі - «глушилки»). Можливо, хтось уже стикався з тим, що його машина вперто відмовлялася відкриватися на стоянці супермаркету - сигнал від брелока просто не міг пробитися через фон. Тому жителям мегаполісів, вибираючи автосигналізацію з радіобрелком, потрібно враховувати цей момент.
Виходу із ситуації на даний момент два. Можна застосовувати більш вузькі канали зв'язку - чим менша ширина каналу, тим менше через нього пройде перешкод, і тим легше відфільтрувати сигнал. Так, наприклад, працює StarLine в своїй бюджетній серії - в ній як і раніше використовується 433-мегагерцевий діапазон, але вузькоканальний приймач забезпечує непогану вибірковість.
Другий варіант - це зміна частотного діапазону взагалі. Це, до речі, ускладнить і роботу викрадача - зчитати кодові сигнали граббером, розрахованим на 433 МГц, буде просто неможливо. Такий підхід застосовують азіатські виробники - наприклад, сучасні сигналізації Tomahawk працюють на частоті 868 МГц.
Будь-який радіо-протокол повинен бути захищеним. Ще не так давно він був вразливим місцем будь-якої сигналізації - вимоги до енергоефективності не давали можливості використовувати в системах потужні процесори, тому доводилося ускладнювати розкодування сигналу обхідними методами.
Проте, сучасна електроніка таки дала досить потужні і при цьому енергоефективні рішення. Сьогодні єдиний метод, який надійно забезпечує захист від інтелектуального злому - діалоговий код з шифруванням AES. Принцип діалогового коду заснований на тому, що в кожному сеансі зв'язку «брелок-сигналізація» кожна команда повинна підтверджуватися запитом від центрального блоку, і тільки при правильній відповіді вона буде виконана.
Шифрування AES є одностороннім, тобто визначити кодову посилку можна тільки методом перебору. Перебір варіантів займе дуже багато часу, оскільки при шифруванні використовуються 128-бітний ключ, який забезпечує величезну кількість варіантів - число з 38 нулями.
В сигналізаціях преміум класу застосовуються складніші ключі - наприклад, актуальна лінійка сигналізацій Pandora вже частково перейшла на AES256, а не за горами поява і AES512.
Проте радіобрелок - це не єдиний спосіб валідації. Сьогодні виробники взагалі відмовляються від них, щоб підвищити захищеність системи.
GSM-сигналізації
Раніше управління сигналізацією в таких системах здійснювалося через відправку смс або дзвінок, що було не дуже зручно. Сьогодні, з поширенням мереж швидкісного мобільного інтернету, валідація проходить по інтернету через сайт виробника або випущений їм мобільний додаток для смартфону.
Радіо мітки
Головна перевага радіоміток в тому, що вони практично не «світяться» в навколишньому ефірі - з точки зору викрадача, власник машини користується тільки штатним радіоключем, але, варто злочинцю відкрити автомобіль, як система, що не виявила мітку, включає тривогу і блокує запуск двигуна.
В ролі мітки може використовуватися і смартфон - сигналізації з підтримкою Bluetooth надають таку можливість. Але це скоріше лише маркетинговий хід, особливо з огляду на швидкість, з якою сучасні смартфони розряджають акумулятори.
Зона охорони
Цей термін має на увазі події, які однозначно призводять до включення режиму тривоги і спрацьовування блокувань. Класичний набір - це відкриття дверей / капота / багажника, розбиття скла (датчик удару), включення запалювання. Але цей набір можна назвати достатнім: наприклад, колеса з машини можна буде зняти спокійно.
Найкраще вибирати автосигналізацію з вбудованим або зовнішнім акселерометром - на сьогоднішній момент це must have для автосигналізації. Акселерометр, він же датчик нахилу / кочення, спрацьовує при критичних швидкостях або величинах переміщення автомобіля з якої-небудь осі - при спробі піддомкратити або відбуксирувати авто спрацює тривога. До речі, такі датчики допомагають вирішити ще одну проблему, з якою часто доводиться стикатися - багато автовласників скаржаться на неефективну роботу датчика удару після легких дворових ДТП. Річ у тім, що датчик удару і не повинен спрацьовувати в подібних випадках - його «зоною відповідальності» є різкі удари, що віддають по всьому кузову, тобто в першу чергу розбиття скла. Виводячи ж його чутливість на такий рівень, щоб сигналізація спрацьовувала при притираннях і поштовхах в бампер, можна стати об'єктом ненависті всіх сусідів. Акселерометр ж в подібних випадках можна налаштувати цілком адекватно.
Що стосується датчиків об'єму, то їх необхідність актуальна швидше для мінівенів або мікроавтобусів, де контроль задньої частини кузова не буде зайвим. У легковій машині вони фактично дублюватимуть розкриття дверей і датчик удару (розбиття скла).
Сигналізації зі зворотним зв'язком
Спочатку автомобільні сигналізації працювали лише по одностороннього протоколу - брелок містив тільки передавач, в центральному блоці був тільки приймач. Всі можливості щодо оповіщення власника про тривогу покладалися на сирену, в кращому випадку - на модуль пейджера.
У автосигналізаціях зі зворотним зв'язком і брелок, і центральний блок працюють в дуплексному режимі - отримавши команду, сигналізація виконує її і відправляє на брелок пакет даних з інформацією про свій стан. При спрацьовуванні тривоги також відправляється відповідна посилка на брелок - якщо він в зоні радіоприйому, то на ньому спрацює тривожна індикація.
Раніше (та й зараз в дешевих сигналізаціях) для індикації тривоги використовувалися світлодіоди, зараз - рідкокристалічні екрани. Щоб власник авто точно помітив сигнал тривоги, в брелок вбудовується вібро-модуль і пронизливий зумер. Для того, щоб мати максимальну можливість оповіщення, виробникам сигналізацій довелося серйозно збільшувати потужність передавальних пристроїв в центральних блоках - антенні модулі стали виносними, щоб їх можна було розміщувати в найбільш оптимальному для роботи місці.
В порівнянні з дешевими односторонніми системами «далекобійність» каналу виросла в рази. Однак, вибираючи автосигналізацію зі зворотним зв'язком, потрібно пам'ятати - реальні міські умови сильно обмежують радіус радіозв'язку - якщо виробник і заявляє радіус до 2 кілометрів, то можливо це буде хіба що в чистому полі. Сподіватися на дальність дії понад 300 метрів в місті не варто.
Автозапуск
Автозапуск - це функція протиугінної системи, за допомогою якої можна налаштувати автоматичний запуск двигуна і інших систем автомобіля на дистанції, що є безперечною перевагою в зимовий період часу і економить час власнику транспортного засобу. З безлічі різноманітних налаштувань сигналізацій з автозапуском можна виділити основну, це здатність періодичного запуску двигуна без особистої участі господаря в цьому процесі. А в чому ж полягає принцип роботи таких систем?
Принцип роботи автозапуску
Після проведення відповідно вашим побажанням налаштування система отримує необхідну команду. Команда передається з дистанційного пристрою (брелока) або таймера, після чого відбувається запуск стартера і відключення всіх механізмів блокування. Після успішного запуску двигуна система оповіщає власника про це. Оповіщення відбувається по-різному. Для односторонніх систем це може бути «підморгування фарами» або який-небудь звуковий сигнал. Для сигналізацій двостороннього типу сповіщення приходить на дистанційний пристрій.
Переваги сигналізацій з авто запуском
- різноманіття систем;
- відносно невисока вартість;
- простота в налаштуванні;
- доступний сервіс;
- економія часу для власника;
- комфорт;
- прогрітий двигун і салон автомобіля в зимовий період часу;
Недоліки сигналізацій з авто запуском
- сервіс і комфорт переважають над захисними охоронними властивостями (хоча існують системи, які повною мірою поєднують в собі сервіс та охорону);
- протиугінні системи з автозапуском здатні значно розряджати акумулятор.
Вимоги, що пред'являються до автомобілів перед встановленням сигналізацій з авто запуском:
- інжекторний двигун;
- автоматична трансмісія;
- механічна трансмісія;
Супутникові системи
Інтеграція з супутниковими системами сьогодні є обов'язковим компонентом телематичних систем. Головне, вибираючи подібну сигналізацію, розуміти, що весь функціонал супутникової сигналізації не буде нести реального захисту - досить забити перешкодами діапазони, використовувані системами геопозиціонування або стільниковим зв'язком, і можливість відстеження стану автомобіля стане недоступною.
Вибираючи супутникову сигналізацію, потрібно враховувати важливий момент - в найдешевших з них можливість визначення координат саме по супутниковим системам - це опція, що вимагає наявності і GPS-антени. «З коробки» ж координати визначаються по LBS - базовим станціям стільникової мережі, що забезпечує прийнятну точність тільки в місті.
Друзі! Підписуйтесь на нашу сторінку Фейсбук і будьте завжди в курсі останніх новин.