Як вибрати велосипед: поради та нюанси
Велосипед стає популярним видом транспорту – чимало користувачів вже оцінили його екологічність та економність, ще однією перевагою є стимуляція фізичної активності. Під впливом трендів замість дорогих автівок двоколісний транспорт вибирають світові політики, його популяризують відомі спортсмени, а у великих містах регулярно влаштовують велодні, аби загітувати в лави прихильників «залізних коней» ще більше людей.
У деяких країнах (наприклад, Швеції) велосипед використовують на рівні із автівками, автобусами та метро.
Із розвитком спортивної інфраструктури в Україні та приходом моди на активний спосіб життя у нас також зріс попит на «залізних коней». Велосипед – досить серйозна покупка, адже цей транспортний засіб купують на довгий час. Тому до вибору підходящого агрегату треба підійти серйозно. Тут важливо все: і бюджет, і зовнішній вигляд, і характеристики, що дозволять комфортно та впевнено почуватися за кермом. Тож на що варто звернути увагу, коли вибираєте «залізного коня»?
Як вибрати велосипед по параметрах
Аби розібратися, який велосипед потрібен саме вам, визначте, функції необхідні транспорту, а які є скоріше даниною модним віянням. Для цього варто знати основні моменти комплектації «залізного коня» – функції та види амортизації, трансмісії, гальм та шин. Якщо йдеться про вибір засобу для професійного заняття спортом, треба звернути увагу й на інші параметри геометрії рами, котрі впливатимуть на «поведінку» велосипеда: ЕТТ, річ, колісну базу, довжину пір’я рами, кут рульової. Однак ми детальніше зупинимося на основних параметрах.
Вибір велосипеда залежно від амортизаторів
Сучасні велосипеди здебільшого оснащені системою амортизації з допомогою однієї або двох спеціальних вилок (такий транспорт називають двопідвісним). Амортизація забезпечує пом’якшення при контакті з поверхнею, наприклад, нівелює неприємні відчуття при зіскакуванні із бордюра, коли транспорт ніби пружинить під водієм. Розрізняють три типи вилок за типом побудови:
- Звичайні – складаються із двох труб різного діаметру, одна розміщена всередині іншої. У «ногах» (трубах більшого діаметру) власне розташований амортизатор, а менші труби з’єднані бустером. На ногах вилки також містяться кріплення під гальма. Корона вилки з’єднує два поршні із трубою керма.
- Перевернуті – збудовані за схожою схемою, однак поршні вилок розміщені знизу.
- Специфічні – вилки, що мають одну «ногу», або ж застосовуються для велосипедів із багатопоршневою системою.
Також амортизаційні вилки діляться на короткохідні, середні та довгохідні, їх встановлюють на різні типи велосипедів (наприклад, короткохідні використовують для міських «залізних коней», середні – для гоночних).
Принцип підбору велосипеда залежно від виду гальм
Гальма бувають трьох типів: барабанні, обідні та дискові. Барабанні гальма характерні для велосипедів старих моделей чи дитячого транспорту. Процес зупинки запукається натисканням на педалі в протилежний крутінню бік.
Обідні – найпоширеніший тип гальм, принцип їх дії такий: при докладанні зусилля тросик передає його гальмівним важелям, колодки на важелях міцно прилягають до ободка колеса, завдяки чому і відбувається гальмування. Такі гальма бувають трьох видів, найоптимальніший вибір – гальма типу V-brake.
Як вибрати велосипед залежно від розміру коліс і шин
Розмір колеса визначають за діаметром та висотою покришки, після чого вибирають відповідну шину. Їх обирають враховуючи вік водія та задачі, які виконуватиме веломашина. Загалом колеса різного діаметру посадки відповідають наступним категоріям велосипедів (у дюймах):
- 12", 14", 16" – дитячі;
- 20" – вибір для складних моделей та ВМХ;
- 24" – розмір коліс підійте підлітковому велосипеду.;
- 26" – найпоширеніший діаметр коліс, який використовують на стандартних гірських, прогулянкових, міських моделях;
- 27" – колеса у класичних шосейних моделей середнього розміру;
- 27,5" – стандарт, поширений серед екстремальних гірських велосипедів;
- 28" – такі колеса мають дорожні велосипеди;
- 29" – діаметр коліс гірських моделей та гібридів.
Вибір велосипеда залежно від трансмісії та кількості швидкостей
Трансмісія передає зусилля від крутіння педалей ногами до колеса, фактично являє собою сукупність деталей, що забезпечують перетворення енергії в обертання заднього колеса. До складу трансмісії входять такі елементи:
- Касета – частина трансмісії, котра складається із зірочок та прикріплена за допомогою втулки;
- «Система» – зірочки та каретки, де розміщені рухомі шатуни і ланцюги, що зв’язують елементи;
- Задній перемикач швидкостей – окрім переключення регулює натяг ланцюга підтримуючи його під час перемикання. Сама заміна передачі відбувається через перекидання ланцюга з одної зірочки на іншу;
- Передній перемикач – ще один перемикач, який впливає на частоту обертання педалей, кутову швидкість і крутний момент колеса. Є лише у велосипедів з двома чи більше зірочками спереду;
- Штифтери – спеціальні важелі, у комплексі із тросиками регулюють перемикання передач. Зазвичай закріплені на кермі веломашини.
Трансмісії бувають зовнішні та внутрішні, їх окремо ділять на різні види – пряму, зубчасту, вальну, ремінну, гідравлічну, за типом планетарної втулки та комбіновану. У різних велосипедів вони відрізняються кількістю, застосуванням деталей, елементами, що передають крутний момент тощо.
Від типу трансмісії залежить кількість швидкостей. Наприклад, якщо попереду встановлені 3 зірочки, а позаду – касета на 10 зірочок, такий велосипед матиме 30 швидкостей.
Тобто кожна швидкість – це окреме поєднання зірочок, котре виникає через перемикання передач, що веде за собою перекидання ланцюга з одних зірочок на інші попереду та на задній касеті. Більшість велосипедів мають 3 зірочки попереду та 6-8 позаду.
Як вибрати тип велосипеда
Велосипеди класифікують залежно від призначення, цілей використання та доріг, де він їздитиме. Існують десятки підтипів, декотрі вважаються гібридами, оскільки поєднують ознаки одразу кількох агрегатів. Найпоширенішими у використанні є кілька типів, які задовольнять вибір більшості користувачів:
- Міські моделі.
- Гірські велосипеди.
- Спортивні веломашини.
- Дитячі та жіночі велосипеди.
Міські велосипеди – ідеальний вибір для тих, хто живе у місті та планує пересуватися по доброму покритті та тротуарах, ним зручно поїхати на роботу чи прогулянку у парк. Цей тип транспорту гарантує комфортну їзду завдяки м’яким сидінням та ручкам, безпечним педалям і часто має додаткові «примочки». Окрім того, міський велосипед легкий та м’яко котиться, не вимагаючи значних зусиль кермувальника.
Гірські велосипеди (маунтінбайк) – пристосовані для пересування в екстремальних умовах чи по бездоріжжю, це своєрідні позашляховики у світі велосипедів. Зауважимо, що такий тип велосипедів вибрало чимало міських жителів через його всепрохідність. Перевагою такого транспорту є універсальність – ним можна кататися і по гладенькому покритті, і по розмитих грунтових дорогах.
Спортивні велосипеди – призначені для швидкісної їзди по трасах, тому саме вони стають вибором гонщиків на шосе. Колеса оснащені вузькими специфічними покришками, пристосованими лише для пересування високоякісним покриттям.
Окремо можна виділити дитячі та жіночі велосипеди, оскільки вони також користуються значною популярністю. Дитячі велосипеди бувають дво-, три- та чотириколісними з невигадливим набором функцій – однією передачею та гальмами на педалях.
Жіночі велосипеди враховують особливості анатомії кращої половини людства, тож різняться будовою рами, меншою відстанню від керма до сідла та його будовою, розробленою спеціально для дам.
Як підібрати велосипед по росту
Велосипед, як одяг – повинен бути зручним і добре підходити за розміром, замалий чи завеликий викликатиме дискомфорт та може призвести до травмування. Тому під час вибору власного транспорту важливо врахувати свій ріст і підібрати відповідну раму. «Прикинути» її розмір можна й самотужки, тим більше, що виробники переважно маркують рами, вказуючи їх розмір (ростовку). Коли йдеться про ростовку, то мають на увазі довжину підсідельної труби. Різні виробники позначають розміри по-різному – буквами, дюймами, чи, рідше, сантиметрами.
Вибрати необхідну ростовку можна й математично – досить знати власний ріст без взуття та скористатися таблицями розмірів. У разі, коли потенційний власник вже визначився із маркою треба поцікавитися, чи є спеціальна таблиця для їх велосипедів. Якщо ні, скористайтеся таблицею розмірів для гірських та міських велосипедів.
Приблизна відповідність ростовки рами до зросту велосипедиста (може відрізнятися для різних типів велосипедів та виробників):
• 13" - 140-155см
• 15" - 150-165см
• 17" - 160-175см
• 19" - 170-185см
• 21" - 180-195см
• понад 23" - 190см та вище.
Водночас, для росту саме на межі між двома розмірами радять вибрати менший велосипед – у транспорту із коротшою ростовкою більша маневреність, довша рама стабільніша при більших швидкостях.
Найкращий спосіб вибрати раму «під себе» – посидіти у магазині на велосипеді та навіть спробувати покататися. Тоді буде зрозуміло, чи затікають у такому положенні руки, чи горбиться спина та чи зручно діставати до підлоги.
Ще один спосіб вибрати підходящий розмір – виміряти відстань між зоною паху та рамою веломашини. Оптимальний варіант, якщо у вказаний проміжок поміщається ребро долоні або відстань є трішечки більшою (12-15 см). Коли ребро долоні не поміщається, при зіскакуванні велосипеда існує ризик травмуватися, коли відстань дуже велика – велосипед замалий.
Як вибрати дитячий та підлітковий велосипед
Найпоширеніша помилка, яку допускають при виборі велосипеда для свого чада – це бажання взяти «на виріст», щоб він якнайдовше прослужив. Але завеликий велосипед буде незручним для дитини чи підлітка і призведе до викривлення осанки.
Дуже важливо керуватися віком дитини при виборі велосипеда для неї. Зокрема, для малюків варто обирати стійкі триколісні велосипеди, для дітей 3-6 років – моделі із чотирма колесами. Додаткові колеса – для підстраховки допомагають підтримувати рівновагу.
Також важливо враховувати ріст дитини, залежно від якого корелюватимуть рама та діаметр коліс. Для підрахунку розміру коліс існує формула – ріст дитини треба поділити на 2,5 а тоді – на 2, 54 (довжину дюйма у см). Наприклад, при зрості у метр, отримаємо такі підрахунки: 100/2,5/2,54 = 15,7". Тож треба вибрати велосипед із колесами 14 чи 16". Довжина рами має відповідати довжині від ліктя до кінчиків пальців дитини.
Підліткові велосипеди розраховані на ріст орієнтовно від 85 до 150 см. Ці моделі схожі на дорослі, але мають тонше та вужче кермо, м’якшу підвіску, дещо занижену раму, є певні обмеження щодо швидкості та діаметру коліс (максимальний діаметр – 24 дюйми). Тут теж потрібно правильно вибрати ростовку.
Важливим правилом вибору в обох випадках є «примірка» – дайте дитині чи підлітку сісти на велосипед, настройте кермо та сідло так, щоб йому було зручно. Слідкуйте, щоб рама не була занадто високо, а підлітка попросіть підняти велосипед – він не має бути заважким.
Рекомендації та поради, як вибрати велосипед
При виборі власного транспорту важлива кожна деталь. Тому перед походом в магазин рекомендують скласти список пріоритетів при виборі «залізного коня»:
- Бюджет;
- Тип велосипеда;
- Амортизація;
- Кількість передач;
- Гальмівна система;
- Зовнішній вигляд велосипеда.
Отже, спочатку варто зрозуміти, скільки грошей ви готові викласти за велосипед та що важливіше – дорога марка чи якісна комплектація на «конячці» не такого відомого виробника.
Слід визначитися, яку амортизацію вибрати на майбутньому транспортному засобі. Справа в тому, що «м’яка» вилка з амортизацією має значно більшу вагу, ніж звичайна.
Звісно, вона зробить рух плавнішим, але під час їзди по рівній поверхні амортизація забиратиме додаткові зусилля велосипедиста. Відбувається ніби постійне розхитування, тож амортизація з’їдатиме додаткові сили.
Не варто також забувати про вагу велосипеда: легший практичний навіть у питанні доставки транспорту до квартири за відсутності ліфта.
Вирішіть, чи потрібна велика кількість передач. У рекламі розхвалюють десятки швидкостей але подумайте, скільки передач ви будете використовувати, враховуючи фізичні можливості та потреби. Не завжди чим більше швидкостей, тим краще. Більшість велосипедів у магазині мають систему з 1-3 зірочками, розміщену у зоні педалей, та касету з 6-11 зірками позаду. На передній системі непрактично користуватися найменшою зірочкою – при такій постановці ланцюга буде дуже легко крутити, але рух буде надто повільним. Треба також проаналізувати рельєф, яким будете рухатися – на пологих ділянках зірки спереду мають бути більшими, при русі вгору обирайте менші – касета ззаду лише дає простір для маневрів.
Визначтеся, яким має бути рівень навісного обладнання – дороге має невелику вагу, забезпечує якісне переключення та гальмування. Але не обов’язково на дорогому велику буде таке ж обладнання. Іноді бренди ідуть на компроміс та на «круті» велосипеди сталять бюджетне обладнання, аби зробити ціну доступнішою. Тому, можливо, варто вибрати велосипед не такої відомої фірми, однак добре оснащений.
Окремо зверніть увагу на якісні гальма – запоруку безпеки велосипедиста. Нині найкращий варіант – дискова гідравліка. Така система досить дорога та складна для обслуговування, та вона не підведе ні в дощ, ні в мряку. Гальма типу V-brake – бюджетніший та поширеніший вибір, однак в дощ такі гальма можуть поскрипувати.
Купуючи велосипед заодно подумайте про аксесуари. Щоб їздити за продуктами знадобляться корзина чи багажник, під час прогулянок в дощ не завадять крила, які запобігатимуть поливанню з-під коліс.
Обов’язково виберіть світловідбивачі та ліхтарики, які дозволять розпізнати велосипедиста в темноті.
І, насамкінець, зверніть увагу на зовнішній вигляд агрегату. Адже яким би крутим не був велосипед, якщо він зовсім не до вподоби, катання не принесе максимального задоволення.
Друзі! Підписуйтесь на нашу сторінку Фейсбук і будьте завжди в курсі останніх новин.