Поради

Класифікація велосипедів: які бувають види та чим вони відрізняються

Класифікація велосипедів: які бувають види та чим вони відрізняються

Велолюбителі або ж потенційні прихильники цього виду транспорту рано чи пізно стикаються із вибором велосипеда: пора купити новішу модель, змінити свій міський велосипед на більш прохідний або ж нарешті придбати першого омріяного «залізного коня». Тоді й виникає питання – який вид велосипеда краще обрати, аби він максимально задовольнив потреби та вимоги конкретного користувача.

Ринок рясніє пропозиціями, від яких очі розбігаються – тут можна обрати варіант на кожен смак і гаманець. Проте як зрозуміти, що максимально підійде для їзди: звичайний міський велосипед, спортивний чи новомодній даунхіл? У цій статті ми розберемо види велосипедів, чим вони відрізняються та котрий «залізний кінь» найкраще підійде для конкретних завдань.

Міські велосипеди, або ж citybike

Напевне, кожен, хто зараз читає цю статтю і хоч раз у житті їздив на велосипеді, катався саме на міській моделі. Це один із найпоширеніших видів, що користується популярністю у широких мас велолюбителів. Citybike найкраще підходить для їзди у місті, поїздок на роботу, пересування у пробках чи прогулянок в парку. Основні характеристики такого велосипеда:

  • відсутній амортизатор;
  • досить велика вага;
  • зручне широке сідло;
  • вертикальна чи майже вертикальна посадка;
  • підніжка;
  • одна швидкість або планетарна втулка;
  • є багажник чи кошик;
  • захист ланцюга.

Зрештою, такий велосипед дуже поширений у багатьох країнах Європи. У ньому зручно їздити практично у будь-якому одязі та за різних погодних умов, велосипед не потребує складного обслуговування та прослужить тривалий час.

міські велосипеди
міські велосипеди

Залежно від особливостей будови та нюансів їзди використання виділяють декілька підтипів міських велосипедів:

  • Комфортні – дуже близькі за характеристиками до звичайного сітібайка підвищеного комфорту завдяки удосконаленій вилці. Велосипед володіє амортизацією, завдяки якій їзда плавніша. Іноді амортизатор встановлюють у також у підсідельну трубу;
  • Круізери та чопери – оригінальні велосипеди із змінами будови: витягнута рама, вилка з досить гострим кутом, широке кермо та товсті покришки. Колеса часто можуть бути різного розміру, посадка дещо «завалена» назад. За зовнішнім поглядом нагадують аналогічні мотоцикли;
  • Фікси – велосипеди із зафіксованою передачею. Задня зірочка зафіксована, тому заднє колесо завжди обертається разом із педалями. Це дозволяє їздити вперед і навіть назад, за таким принципом працювали перші велосипеди;

  • Складні – веломашини, що відрізняються особливою конструкцією рами. Їх можна швидко і досить компактно скласти, а це дуже зручно у випадку перевезення, перенесення чи транспортування. Такий велосипед зручно зберігати, адже у складеному вигляді він займатиме менше місця;

  • Тандем – досить цікавий вид велосипеда, котрий дозволяє на одному транспортному засобі їздити двом чи більше людям одночасно. Наприклад, двомісний тандем зазвичай містить одну раму, два колеса та два окремі сідла та набір педалей для кожного із учасників, один з яких є водієм, інший – пасажиром. Бувають три-, чотири-, багатомісні тандеми.
    Читайте також

Гірські велосипеди

Найпоширеніший велосипед на теренах України. Спроектований для їзди по гірській місцевості та бездоріжжю, проте стає популярним вибором серед велосипедистів завдяки універсальності, яка дозволяє впоратися із їздою по інших видах покриття. Існують й інші назви для цього виду велосипедів: ATB, mountain bike, хардтейл, сікстер, лайнер.

Гірський велосипед легко розрізнити за низкою характеристик:

  • масивна та міцна рама;
  • широке колесо із зубастим протектором;
  • амортизаційна вилка;
  • велика кількість передач;
  • переважно дискові (рідше – обідні) гальма;
  • трансмісія переважно із зовнішнім перемиканням передач.

    гірський велосипед - маунтінбайк
    гірський велосипед - маунтінбайк

Оскільки такий велосипед підходить для різних видів задач, існує декілька його підвидів:

  • Крос-кантрі – велосипед для активного відпочинку. Зміцнена рама при такій же невеликій вазі, якісне навісне обладнання, нижча посадка, короткохідна амортизація з блокуванням ходу вилки дозволяє рухатися з більшою швидкістю по рівнинному рельєфі. Цей велосипед зручний для максимально швидкогї їзди саме по пересічній місцевості. Існує підтип крос-кантрі – велосипед-лайнер з колесами діаметром 29 (іноді переднє 29, а заднє – 26);
  • Даунхіл – велосипеди для швидкісної їзди з гори. Спеціальна конструкція для крутого спуску: потужні дискові гальма, довгохідна амортизаційна вилка, велика та важка амортизуюча рама. Такий велосипед забезпечує максимальну стійкість контроль на швидкому спуску та не забезпечить високого рівня комфорту.
  • Ендуро – велосипеди для подолання протяжних ділянок траси з великою кількістю перешкод та стрибками. Схожий за будовою на велосипед для даунхілу, але пристосований не лише для спусків, а й для їзди вгору. Рама такого велосипеду дещо посилена, але залишається такою ж легкою, трансмісія із мінімум 10-ма швидкостями.
  • Дірт – велосипеди, сконструйовані для подолання трас із подвійними трамплінами. Крутити педалі тут майже не треба, хіба що для розгону на перший трамплін. Оснащені міцною рамою тавилкою із великим ходом.

Шосейні велосипеди

Це велосипеди, які використовують для гонок, вони призначені для їзди ідеальним покриттям, але дозволяють розвивати високу швидкість (до 70 км на годину). На такій веломашині можна подолати сотні кілометрів на високій та середній швидкості. Це вибір професійних спортсменів та любителів гонок. Основні характеристики:

  • специфічна будова керма (загнуті донизу «роги»);
  • вузькі покришки та гладкі шини;
  • легка замкнута рама;
  • міцна та легка передня вилка;
  • мінімум навісного обладнання;
  • гальма кліщового типу;
  • специфічна посадка для максимальної аеродинамічності.

    шосейний велосипед
    шосейний велосипед

Як підвид шосейного велосипеда виділяють вузькоспеціалізовані трекові веломашини. Їх використовують для гонок по закритих треках, що обумовлює певні особливості будови. Трековий велосипед володіє рамами із максимальним кутом нахилу, натомість у нього відсутня панель перемикання передач  та специфічна будова колеса. У таких «залізних коней» часто навіть немає гальм, тому вони не пристосовані для пересування по звичайних дорогах.

Схожий за будовою до шосейного і туринговий велосипед, котрий оснащений таким же зігнутим кермом. Однак він призначений для туристичних поїздок по асфальту, тому передбачена можливість прикріплення багажника та перевезення наплічників. Відповідно, ці велосипеди мають ширші і товсті колеса, які забезпечують надійність агрегату.

Велосипеди для фрістайлу та тріалу

Йдеться про специфічну групу веломашин, конструкція яких підігнана не для їзди, а для виконання різноманітних трюків. Часом у них дуже низька посадка сідла, або ж воно взагалі відсутнє, ростовка рами теж малого розміру. Це велосипеди із мінімумомо аксесуарів та потужними гальмами. Невеликий розмір забезпечує чудову маневреність. Сюди відносять велосипеди BMX  та тріал.

Тріал обладананий довгою, низькою та легкою рамою, немає сідла, є довгий винос та широке кермо. Задня покришка зазвичай товстіша за передню. Це дозволяє чудово тримати баланс на задньому колесі та виконувати складні спортивні трюки.  

BMX теж володіє низьку рамою та вагою. Колеса зазвичай діаметром 20". На осі містяться спеціальні трубки-пеги. Кермо такого велосипеда можна крутити як та скільки завгодно, не заплутавши при цьому троси завдяки гідророторному механізму. Також тут захищена каретка та є лише одна швидкість.

BMX
BMX

Гібридні велосипеди

Цей особливий вид двоколісного транспорту поєднує у собі ознаки одразу декількох видів велосипедів. Чи не найпоширенішими є «схрещування» сітібайка та гірського велосипеда. Результатом є агрегат, що чудово впорається і з їздою по асфальтному покритті, і по пересічній місцевості. Колесо такого велосипеда – збільшеного діаметру.

велосипед-гібрид
велосипед-гібрид

Основні характеристики:

  • завищена та полегшена рама;
  • вилка з невеликим ходом;
  • колеса 28 дюймів;
  • помірно «агресивний» протектор, що забезпечує стійкість на різних поверхнях;
  • універсальність.

Гібрид міського велосипеда та mtb зручний для швидких походів, значна частина їзди яких пролягає асфальтом, а решта – бездоріжжям. Має дещо нижчу прохідність ніж класичний гірський велосипед.

Дитячі велосипеди

Призначені спеціально для дітей, є окремі моделі для хлопчиків та дівчаток, однак відмінність переважно полягає у дизайні та кольоровій гамі агрегату. Завдання дитячого велосипеда – познайомити дитину із таким видом транспорту, навчити її координувати рухи. Тому однозначно така «конячка» повинна відповідати низці критеріїв, бути надійною, безпечною та не надто складною в користуванні.

 Дитячі велосипеди класифікують за кількістю коліс:

  • Триколісні – підходять для найменших водіїв. Побудовані дуже протсто, часто у них відсутні камери, покришки, ланцюг та інші ключові елементи;
  • Чотириколісні – підходять для дітей віком 3-6 років. Є по два невеликих колеса, прикріплених до основного заднього колеса. Вони дозволяють тримати рівновагу та запобігають падінням;
  • Двоколісні – схожі на дорослі моделі, зазвичай із однією передачею та гальмівною системою, яку активують натисканням на педалі в протилежний від крутіння бік. Призначені для дітей, які вже навчилися їздити на простішому велосипеді.

Вибір моделі залежить від віку дитини.  Для малюків від року до трьох обирають велосипеди із  сильно заниженою рамою, яка запобігає травматизму, та трьома колесами. Кермо, ланцюг та зірочки (якщо такі є) «одягнені» в захисні кожухи. Для 3-6 річних дітей підходять велосипеди із двома додатковими маленькими колесами, прикріпленими до основного заднього. Часто такі моделі мають пінопластовий захист керма, щитки для захисту від болота, захист ланцюга та одну швидкість.

дитячий велосипед
дитячий велосипед

Для дітей віком 6-9 років призначені велосипеди з кількома швидкостями, амортизаціними вилками та передніми і задніми гальмами. Велосипеди для дітей віком 9-12 років максимально нагадують агрегати для дорослих, однак «не дотягують» за діаметром коліс. Він у таких «залізних коней» становить 24", рама також поступається габаритами. Для цієї вікової категорії часом окремо купують хлопчачі чи дівчачі велосипеди – останні характеризуються особливою заниженою рамою, часом їх називають «дамкою».

Діаметр колеса часто корелює не лише із віком водія, а й з ростом, бо іноді діти можуть сильно випереджати ровесників. Таким чином, існує перелік із діаметром колеса відповідно до росту наїзника:

  • При зрості 90-100 см – 12";
  • При зрості до 115 см –  14", 16";
  • При зрості до 130 см – 18", 20";
  • При зрості до 155 см –— 24";

Для вищих діток варто звернути увагу на підліткові моделі із більшим діаметром колеса.

Електровелосипеди

Унікальний по-своєму вид велосипедів, адже обладнаний електричним двигуном, котрий забезпечує рух. Це стане у пригоді, коли водій втомлюється крутити педалі.  Перевагою такого велосипеда є те, що він дозволить проїхати значну відстань без особливих затрат фізичної енергії, з легкістю подолає різкі підйоми та може розвивати значну швидкість. Середня швидкість пересування такого «залізного коня»  –  35 км/год, окремі моделі розганяються до 55 км/год.

Зовні електровелосипед дуже схожий на звичайний, але обов’язково присутні двигун та акумулятор. Фактично єдина вимога – вчасно заряджати батарею, щоб не потрапити в неприємну ситуацію. Однак, після розрядки акумулятора треба просто «перейти» на педалі. Заряджають транспорт від звичайної розетки.

Особливістю такого велосипеда є те, що він підходить для різних вікових категорій та цілей: і для міських прогулянок, і для поїздок за місто, і для виїздів за покупками. Для користування таким видом транспорту не потрібне водійське посвідчення.

електровелосипед
електровелосипед

Розібравшись у видах велосипедів та розбіжностях між ними, можна сміливо вибирати транспорт під себе. Головне правильно розуміти, для чого вам цей велосипед та яке його призначення – їзда на прогулянки, участь в екстремальних змаганнях, чи бажання їздити не напружуючись із застосуванням електродвигуна. Адже саме від цього залежать особливості будови, геометрії рами та матеріалів, із яких виготовляють «залізних коней».  Точна відповідь на ці питання допоможе обрати найоптимальніший варіант.

Читайте також
Все про: велосипедисти, транспорт, Авто, Дозвілля
В тему

Останні матеріали