4 Листопада 2017

Астероїд, який вбив динозаврів, доставив на Землю ліки від раку

Спадщина астероїда, що впав на Землю 66 мільйонів років тому, виявилася багатшою, ніж вважалося, пише vesti.ru

Сьогодні більшість дослідників схиляються до версії про те, що причиною вимирання динозаврів стало падіння астероїда діаметром близько десяти кілометрів в районі півострова Юкатан в сучасній Мексиці. Сталося це приблизно 66 мільйонів років тому.

Фахівці вивчають відгомони цієї події і роблять несподівані відкриття. Так, команда з Університету Уоріка (Великобританії) спільно з колегами з Університету Сунь Ятсена (Китай) з'ясувала, що сполуки, які потрапили на нашу планету разом з падінням небесного тіла, вбивають ракові клітини.

Мова йде про сполуки на основі іридію. Це дуже твердий і тугоплавкий метал, а також вкрай рідкісний. Іридій зустрічається набагато рідше золота і платини; його вміст в земній корі мізерно мало (10-7% по масі, хоча не виключено, що насправді його набагато більше ближче до ядра планети).

В ході нової роботи вчені створили з'єднання іридію і органічного матеріалу, яке при особливих умовах вбиває ракову клітину. Під дією світла і з'єднання іридію звичайний кисень (O2) перетворюється в синглетний. Різниця енергій між основним і синглетним станом кисню становить 94,2 кДж / моль. Перехід же ініціюється світлом лазера. Для клітини синглетний кисень є токсичним, тобто він її вбиває.

Випробування нового методу проводилися на прикладі модельної пухлини в легенях, вирощеної в лабораторних умовах. Спершу в тканини ввели з'єднання іридію. Само по собі воно безпечне, але пізніше "атаку" починає лазерний промінь. Оскільки з'єднання є світлоактивним, воно реагує на нього і починає "працювати" в потрібній області, причому проникає в кожен шар пухлини.

Автори підкреслюють, що використання червоного лазера, промені якого проникають глибоко в тканини, є досить ефективним методом. Крім того, лазер "вистрілює" максимально точно. Для порівняння: лазер - це все одно, що снайперська гвинтівка, в той час як хіміотерапія більше нагадує постріл з дробовика.

Той же метод був випробуваний на здорових тканинах, і ніякої шкоди їм нанесено не було. Іншими словами, навіть якщо лазерний промінь і "промахнеться", пацієнту нічого не загрожує, пояснюють автори.

Щоб точно з'ясувати, що відбувається в пухлині в процесі такої атаки, команда використовувала мас-спектрометрії з ультрависоким дозволом. Дослідники побачили, що з'єднання іридію "нападає" на окремі білки в ракових клітинах. Жертвами стають білки теплового шоку. При цьому змінюється вуглеводний обмін, зокрема, метаболізм глюкози, яка в багатьох випадках "годує" рак.

Автори роботи відзначають, що це абсолютно новий підхід в лікуванні онкологічних захворювань. По суті протиракова сполука  на основі іридію запускає відразу декілька механізмів, і це дозволяє обійти проблему резистентності, підвищити ефективність знищення пухлини і звести до мінімуму побічні ефекти.

До слова, це не перший випадок, коли благородні метали показують ефективність в боротьбі з раком. Наприклад, в половині всіх видів хіміотерапії використовуються сполуки платини. Великою популярністю серед вчених користуються і наночастинки золота.

Наукова стаття з описом інноваційного методу лікування раку опублікована у виданні Angewandte Chemie.

Все про: Світ