22 Травня 2020
Новини

Видима викладка сигарет та незаконна реклама: як працює тютюнова індустрія в Луцьку

Видима викладка сигарет та незаконна реклама: як працює тютюнова індустрія в Луцьку

Сигарети та інші тютюнові вироби в Луцьку чи не у всіх точка продажу – супермаркетах, магазинах, кіосках, на зупинках і т.д. Тютюнові  компанії  активно використовують просування сигарет через спеціальну викладку пачок сигарет – «привабливе» оформлення вітрин кіосків, прикасових зон та спеціальних окремих стелажів у супермаркетах шляхом розміщення сигарет на яскравому/кольоровому фоні в рамках, боксах та панно.

Для того, аби й надалі просувати свою продукцію, тютюнові компанії використовують яскраві дизайнерські рішення, наприклад, підсвічування та аксесуари із тютюновими брендами. А пачки сигарет стають дедалі привабливішими та яскравішими.

Не гребують видимою викладкою сигарет і біля навчальних закладів, викладають тютюнову продукцію на рівні дитячих очей (висота до 1 метра) і біля солодощів.

Особливу увагу привертають кіоски ТОВ «Волиньтабак», де великі прозорі вітрини, через які видно викладку сигарет та інших тютюнових виробів. І хоча реклама тютюну заборонена в Україні з 2012 року, агресивне просування цигарок за допомогою спеціальних атрибутів продовжується у Луцьку і до сьогодні. Як дорослі так і діти таку викладку сприймають як рекламу сигарет. Про це свідчать результати опитування Київського міжнародного інституту соціології.

Так, 63% дітей помічали рекламу сигарет у точках продажу, 72% дорослих сприймають сигаретну викладку як рекламу тютюну.

ТОВ «Волиньтабак» зареєстрований у 1995 році, за адресою м. Луцьк, вул. Карбишева , буд1. Директором при реєстрації вказаний Фонотов Юрій Васильович. Серед засновників компанії вказаний і Чайка Сергій Володимирович, який зареєстрований у м. Ковель Волинської області.

Керівництво цієї компанії були дотичні до політики. Так, на сайті Центральної виборчої комісії зазначено, що Чайка Сергій Володимирович був довіреною особою кандидата в президенти України на виборах в 2014 році Цушко Василя Петровича по ТВО №21. Від цього кандидата четверо довірених осіб по Волинській області були також працівниками «Волиньтабак».

Щодо самого кандидата, то Цушко Василь був головою Одеської ОДА з 1 грудня 2006 року по 18 грудня 2007 року, перебував на посаді Міністра внутрішніх справ України.

ТОВ «Волиньтабак» у грудні 2010 року в м. Ковелі стали спонсорами Відкритого чемпіонату м. Ковель з жиму штанги лежачи та популярного жиму. Про це інформує інтернер-видання «Про Ковель (http://rokovel.com). Тепер молодь та юнацтво захищене від реклами та спонсорства тютюнових виробів. Згідно статті №16 закону № 2899 “Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров'я населення” забороняється спонсорство тютюну, в тому числі: спонсорство телепередач, радіопередач, театрально-концертних, спортивних та інших заходів, програм чи окремих осіб або спонсорство з використанням знаків для товарів і послуг, інших об'єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються тютюнові вироби.

Після оголошеного карантину в березні цього року через пандемію, керівництво «Волиньтабак» оголосили про продаж товарів першої необхідності в своїх кіосках, тим самим забезпечивши собі можливість працювати в час карантину.

Проте це не єдина тютюнова кампанія, яка працює в Луцьку.

Тютюнова кампанія «Філіп Моріс Україна» пропонує, окрім придбання тютюнових виробів, роботу та стажування для студентів. Відповідне оголошення розміщене на сайті rabota.ua. Згідно оголошення для студентів 4-6 курсів або випускник 2018-2019 року вищих або спеціальних навчальних закладів «Філіп Моріс» пропонує стажування та кар’єру в цій компанії. Це новий формат формування лояльності молоді до компанії та до куріння, який придумали тютюновики, щоб зберегти свої заробітки.

Керівник Волинського обласного центру громадського здоров’я Сергій Новосад переконаний, що потрібно зменшувати точки продажу сигарет.

«В Луцьку, як і в Україні, збільшується поширення куріння електронних сигарет серед підлітків. Так, згідно дослідження, серед дітей віком 12-18 років поширеність куріння звичайних сигарет становить 14%, натомість 20% курять електронні цигарки. Це пов’язано з тим, що в Україні нема законодавства, яке обмежує обіг електронних сигарет. Тому, користуючись недосконалістю законодавчої бази, бізнес продає дітям електронні сигарети.

В Луцьку поки цигарки продають на кожному кроці і досі є спеціалізовані магазини, де вся вітрина викладена тютюновою продукцією. Те, що в нічний час кіоски привабливо підсвічують - додаткова спокуса для дітей спробувати цигарку. Також ми спостерігаємо в Луцьку масове збільшення спеціалізованих магазинів, які продають електронні сигарети, IQOS, GLO, вейпи, а це ще більша доступність для підлітків та молоді до цих тютюнових виробів.

Тому ми співпрацюємо з Луцькою міською радою щодо зменшення точок продажу цигарок у Луцьку, адже в ЄС, наприклад, тютюнові вироби продаються в закритих боксах, нема яскравих вітрин і лише курці знають, де можна купити сигарети», - прокоментував Сергій Новосад.

Тютюнова індустрія оточує громадян усюди. І не тільки повнолітніх.

Так, в рамках Всеукраїнської кампанії «Молодь вільна від куріння» влітку 2019 року в Луцьку був проведений моніторинг торгових точок в радіусі 150-200м навколо шкіл.

Під час моніторингу було виявлено біля шкіл торгові точки з великими прозорими вітринами, де є видима викладка сигарет, зокрема і на рівні дитячих очей. Окрім них такий продаж та викладка є в супермаркетах, продуктових магазинах та кіосках.

Отже, з 26 шкіл, що були промоніторені, біля 21 школи наявна 31 точка продажу, це від однієї до трьох точок поблизу навчального закладу.

Серед продажу є і ароматизовані сигарети, які викликають підвищений інтерес у школярів.

Так, серед 31 точко продажу, в 6 є викладка тютюнових виробів на рівні очей дитини.

Також в цих 6 точок продажу сигарки розміщенні поруч з солодощами, що формує у дітей асоціацію, що сигарети такий же товар як і солодощі. Так, ми бачимо, що тютюнові компанії працюють над вже залученим клієнтом, продаючи цигарки та розширюючи асортимент, та паралельно привчають неповнолітніх до норми куріння.

І доки в супермаркетах, магазина та інших точках продажу, зокрема і в Луцьку  є видима викладка тютюнових виробів, курців тільки збільшуватиметься а тютюнові кампанії збагачуватимуться.

Друзі! Підписуйтесь на наш канал в Telegram та сторінку Фейсбук і будьте завжди в курсі останніх новин.

Все про: куріння, луцьк, Волинь, медицина
В тему