16 Січня 2019
Новини

Передвиборчі рейтинги: як не дати себе обдурити

Передвиборчі рейтинги: як не дати себе обдурити

Передвиборча соціологія інколи створює широке поле для маніпуляцій. Але чи можна вірити таким рейтингам та тим, хто їх озвучує перед виборами?

Спецпроект "Вибори вибори" з'ясував, як уберегти себе від впливу фальшивих рейтингів.

Як і в кожному ремеслі, серед соціологів є добросовісні професіонали та експерти.

"По-перше, на ринку є дослідницькі компанії, які дорожать репутацією, – зазначає політконсультант Василь Арбузов. – По-друге, часто замовником досліджень стають міжнародні інституції, наприклад IRI, NDI, NED, які не зацікавлені у шахрайстві. Саме дослідженням, де замовником виступає не партія або невідома платформа, а велика міжнародна організація, я б рекомендував довіряти передусім".

Якщо соціологи таки вдаються до маніпуляцій, то найбільше значення мають відповіді на запитання в анкеті. Розмиті відповіді в анкеті створюють широке поле для їх трактувань. Також опитувач не повинен надавати якусь іншу інформацію, окрім запитань, якщо хоче отримати об'єктивну відповідь. 

Декілька порад, як не дати себе обдурити:

  • Порівнюйте рейтинги різних служб, аби розуміти об'єктивність картини. Якщо розрив у відсотках одного кандидата в опитуваннях різних служб високий, можна запідозрити, що хтось із них лукавить.
  • Завжди звертайте увагу на зірочки біля слів. Як правило, вони вказують на дуже важливі уточнення, написані дрібним шрифтом.
  • Якщо соціологи дотримуються співвідношення статей, віку, соціального стану, то 2000 опитаних достатньо для об'єктивного відображення.
  • Соціологи завжди радять шукати першоджерело опитування. На офіційному сайті компанії є точні дані.
  • Читайте не лише заголовок. У цієї частини журналістського тексту є деякі особливості, зокрема обсяг і клікабельність. У короткий заголовок важко вмістити всю інформацію, яка є в опитуванні, але він мусить привертати увагу. Іноді з цим перебільшують.
  • Якщо журналісти посилаються на якесь дослідження, то його точно можна знайти на просторах Інтернету. Повний звіт дасть відповіді на всі питання – вибірка, похибка, час проведення. Крім того, на сайті компаній можна прослідкувати динаміку рейтингів.
  • Цікавтеся власниками ЗМІ. За даними соціологів, такою інформацією не володіють 48% українців. Але саме власники мають найбільший вплив на інформацію, яка йде з медіа. Здебільшого, це люди, обізнані в політиці.
  • Якщо якісь рейтинги викликають підозру, найкращий варіант – поцікавитися, хто їхні автори. Про те, щоб це було просто зробити, подбали працівники порталу Texty.org.ua Вони зібрали базу чорних соціологів та піарників та простежили їхні контакти між собою.

Вибірка

Для України репрезентативна вибірка – це повні статистичні співпадіння.

"Якщо в Україні 54% жінок і 46% чоловіків, то в нашій вибірці має бути саме такий розподіл. Якщо сільське населення займає близько третини, то близько третини має бути і у вибірці. Усе це ділиться на області, тип поселення, вік та стать", – пояснює Олексій Антипович.

Якщо співвідношення правильні, то кількість опитаних людей може бути різною.

Також в описі вибірки можна зманіпулювати загальними поняттями. Поняття "Захід" та "Схід" України без уточнення областей та населених пунктів не є репрезентативними.

Публікація

Як правило, соціологічні компанії публікують результати своїх опитувань. Здебільшого їх достатньо для повної картини.

"Соціологічні компанії мають бути відкритими та прозорими. Окрім коротких звітів для читачів, добре мати детальний звіт зі зносками та додатками, де можна прочитати повні формулювання питань та розрахунки відповідей. Непогано знати, за який час зроблено дослідження", – пояснює Тимофій Брік.

Деякі політики навмисно використовують фейкові опитування. Іноді фірми, що фігурують у ЗМІ, можуть існувати лише на папері.

Крім того, розробники бази пишуть про компанії, котрим можна довіряти, за даними Соціологічної асоціації України. До цього списку потрапили Група "Рейтинг", Інститут соціології НАНУ, Research & Branding Group, Київський міжнародний інститут соціології, СОЦІС, Український інститут соціальних досліджень імені О.Яременка, Центр Разумкова, Центр "Соціальний моніторинг", GFK Ukraine та TNS Ukraine.

Перелік надійних соціологічний компаній також склало агентство ECOMM Communication Consulting.

Друзі! Підписуйтесь на наш канал в Telegram та сторінку Фейсбук і будьте завжди в курсі останніх новин.

Все про: Україна, Політика
В тему