30 Листопада 2018
Новини

Гроші на будівництво доріг Волині ділили за принципом - «в одних забрали, іншим дали»

Гроші на будівництво доріг Волині ділили за принципом - «в одних забрали, іншим дали»

Одне зі стратегічних питань області – ремонт і будівництво доріг. В цьому році відбулися відчутні позитивні зміни в цьому плані, однак стан багатьох доріг все ще не перестає шокувати як водіїв і пасажирів транспортних засобів, так і іноземців, які через ті чи інші причини перетинають прикордонний регіон.

У рамках проекту «Відкрита влада. Область» (телеканал «Аверс»)  члени постійної комісії з питань промисловості, транспорту, зв’язку, паливно-енергетичного комплексу, архітектури, будівництва та житлово-комунального господарства Волинської облради  говорили про те, скільки доріг вдалося відремонтувати цьогоріч і з яких видатків на це скерували коштів і, власне, як ці гроші вдалося освоїти. В обговоренні взяли участь Олександр Пирожик, перший заступник голови обласної ради Юрій Цейко, голова постійної комісії з питань  промисловості, транспорту, зв’язку, паливно-енергетичного комплексу, архітектури, будівництва та житлово-комунального господарства,  депутати обласної ради Іван Киричик, Віктор Козак, Сергій Леонтьєв та Олексій Панасюк.

Співфінансування доріг із обласного і районних бюджетів

Дороги – це судини економіки. Саме такої думки дотримується Сергій Леоньтєв, бо хороші дороги – запорука розвиненої економіки. А, оскільки Волинь є транзитною територією, відповідно, є можливість заробляти на транзиті.

– Ми є дорадчим органом і змушені підлаштовуватися під наше законодавство, яке, на жаль, антиекономічне і антиінвестиційне. І всі  наші звернення до Кабміну стосовно доріг мали нульову зворотну  реакцію, – каже Леонтьєв.

З обласного бюджету на фінансування доріг цьогоріч планувалось виділити 700 тисяч гривень, до співфінансування мали приєднатися місцеві бюджети із сумою у 38 мільйонів гривень. Однак цієї суми ледве вистачило б на ремонт однієї дороги…

Олесандр Пирожик зазначив: якщо взяти Маневицький і Любешівський райони, то там дещо ліпші дороги, а от у Камінь-Каширському і Старовижівському районах ситуація плачевна.

– Проблема в цьому році виникла тому, що основні суми фінансування на дороги повністю перебрав на себе Кабмін, який і визначає, як ці гроші скеровувати. Маємо ще таке явище, коли деякі громади отримують кошти з обласного бюджету на ремонт доріг, але з невідомих причин не освоюють їх і повертають назад. І от останнє розпорядження теперішнього голови ОДА Олександра Савченка – забрати 1 мільйон 232 тисячі з Володимир-Волинського району, бо дві громади – Зарічанська і Устилузька – не можуть їх освоїти. І ці гроші йдуть на дофінансування проектів Фонду регіонального розвитку. Тобто ми, за рахунок того, що у нас будуть недобудовані дороги, закриваємо об’єкти, які мають фінансуватися з Києва, – каже перший заступник голови облради.

Олександр Пирожик

Майже рік тому з ініціативи депутата облради Івана Киричика було внесено на розгляд  Проект програми розвитку мережі і утримання автодоріг Волинської області на 2018 – 2020 роки. Але ця програма досі не прийнята, оскільки відповідний апарат ОДА, який мав скорегувати її і внести свої правки, досі цього не зробив.

Іван Киричик розповідає, що ідея програми полягала в тому, аби була певна дорожня карта, за якою всі громади могли бачити, коли у них планується ремонт доріг. І щоб на час виділення коштів вони уже були повністю готові і могли приступити до виконання.

Віктор Козак зазначає, що в минулому році в області таки стався «дорожній прорив». Про це свідчить нова дорога з Луцька на Львів та з Луцька на Володимир-Волинський. Зараз триває будівництво дороги з Луцька на Ковель.

Дорожній фонд

У 2016 році в Україні створили Дорожній фонд, який наповнюватиметься коштами з оплачених мит і акцизних зборів. Гроші на місця з нього надійшли у цьому році. На всю Україну виділили 44 мільярди гривень.  Для Волині з цього фонду передбачили 363 мільйони 713 тисяч гривень. В повному обсязі кошти ще не надійшли,  але нині область уже освоїла понад 295 мільйонів цих видатків.

Однак, як зауважив Юрій Цейко, у переліку, який ОДА подала на Київ в січні цього року, було передбачено приблизно 40 доріг місцевого значення. На сьогодні відремонтували лише 25.

– Однак вийшло так, що одні дороги недофінансували, а є такі, на які витратили в два рази більше коштів, ніж передбачалося. Приміром, на дорогу Камінь-Каширський – Полиці – Оленине – Рудка-Червинська передбачалося 17 мільйонів, а виділили – 14.  Дорога Рожище – Носачевичі – Луки – Колки недофінансована на 7 мільйонів. А, приміром, на об’їзну дорогу у Рованцях передбачалося 33 мільйони, а виділили аж 60. Протяжність кілометра дороги обійшлася у 10 мільйонів гривень. Зрозуміло, що якщо у цю об’їзну вклали більше, то ці гроші просто забрали з якихось доріг.

Юрій Цейко

Держава «переграла» митний експеримент

В Україні цьогоріч на ремонт доріг у межах митного експерименту планували залучити 6 мільярдів гривень. Зауважимо, що митний експеримент – це програма, ініційована Кабміном у 2015 році. Згідно з нею, половину від перевиконаних надходжень із митних платежів перераховують до спеціальних фондів обласних бюджетів на ремонт доріг. Програма поширюється на всю Україну. Власне, за ці кошти  відремонтована дорога Луцьк – Львів.

Однак держава вирішила внести зміни. Тепер, аби ці кошти надійшли, потрібно, щоб не тільки митниця, приміром на Волині, виконала цей показник, а щоб усі митно-пропускні пункти усієї держави перевиконали ці показники. І лише так ці гроші зможуть надійти до місцевого бюджету.

– Зараз за кошти, які ми отримали по митниці, будується Ковельська траса, – зауважує Віктор Козак і додає: – Митний експеримент діє тільки у прикордонних областях, а його перевиконання залежить від всієї України.

У свою чергу, Олександр Пирожик зазначає, що ідея митного експерименту була правильною, але лише на початках.

– Я вважаю, що зміна правил гри щодо митного експерименту пов’язана з намаганням центральної влади просто сховати зайві гроші, які почали з’являтися в прикордонних регіонах. Спочатку це була дуже правильна ідея, тому що, як правило, прикордонні регіони – це периферія, тут не так багато прибуткових підприємств, і саме надходження від митниці були б дуже доречні і йшли б на будівництво міжнародних автомагістралей, де, власне, найбільший потік великогабаритних авто. А вони зробили «зрівнялівку», як в Радянському Союзі. А це, без сумніву, стимулювання певних корупційних схем, – упевнений він.

Зазначимо, що Волинь мала отримати на будівництво доріг у цьому році понад 1 мільярд 38 мільйонів саме «митних» грошей.

Зрештою, депутати одноголосні в тому, що питання ремонту і будівництва доріг буде першочерговим для вирішення і в наступному році. Тому що навіть у найкризовіші періоди кожна держава розпочинає підйом економіки і промисловості саме з розбудови автошляхів.

Під час ефіру також піднімалася тема енергоефективності та реалізації регіональних програм, які прийняті радою за рекомендаціями комісії. Повну версію програми можна подивитися на офіційному сайті Волиньради.

На фото: Олександр Пирожик, Юрій Цейко

Ірина Бура

Друзі! Підписуйтесь на нашу сторінку Фейсбук і будьте завжди в курсі останніх новин.

Все про: економіка, Україна, Волинь
В тему

Останні матеріали