7 Серпня 2018
Новини

Колись було модно мати власну футбольну команду, а тепер – власний телеканал

Колись було модно мати власну футбольну команду, а тепер – власний телеканал

Як  телевізор «зомбує людей» - розповів відомий журналіст.

У чому різниця між суспільним та державним телебаченням, та як телеканали отримують гроші за «джинсу» - розповів  голова правління UA: Суспільне мовлення Зураб Аласанія на гутірці під час фестивалю «Бандерштат-2018»

«Ми плануємо зробити телебачення зовсім іншого формату, ніж було до цього. Відмінне від державного телебачення, яке належало завжди владі, і нею ж керувалося. А ось суспільне мовлення владі не належить. Воно керується наглядовою радою, яка обирається суспільством. 

В чому різниця, якщо розмір бюджету однаковий, і виділяє його знову ж таки держава? Ви всі знаєте, як працювали всі обласні телерадіокомпанії: директор у тісних взаємовідносинах з губернатором, мером, місцевими політиками тощо, які платили за ефіри або потрапляли «у телевізор»  по знайомству чи використовуючи адмінресурс.

Загалом найбільші медіа в Україні належать конкретним людям. Якщо говорити про п’ятірку найвідоміших телеканалів, то кожен із них належить олігарху, який його спонсорує. Навіщо він це робить? Колись було модно мати власну футбольну команду, а тепер – власний телеканал. Здебільшого олігарх не вмішується в роботу телеканалу, і ті працюють за комерційними правилами певний час,  приблизно десь чотири роки. А потім приходять вибори.  І власник починає диктувати умови. І тому я не знаю жодного медіа-ресурсу, що має вплив на людей, який є повністю вільним. В Україні їм цього не дозволять.

На жаль, тих, хто дивиться телевізор, цікавить усе те, що є скандальним, кривавим, брудним, жовтим. Чотири роки тому додалась ще тема війни. І тепер перед журналістами постає вибір: хто ти – журналіст чи патріот? Журналістика переміщалася з пропагандою, а має існувати окремо. Пропаганда створена, щоб маніпулювати людиною. Пропаганда може стосуватися здорового образу життя – це позитивна пропаганда, а радянський досвід – це негативна пропаганда. При цьому якщо вами маніпуляють, то ви нічого самостійно не обираєте. Це вам вкладають в голову. Так само діє реклама, на яку ви завжди звертаєте увагу.

І саме тому так важливо зараз створити в Україні медіа, яке буде незалежним не від олігархів, ні від влади. Але де взяти на це гроші, яких немає?

Якщо повернутися назад, то така цікава ремарочка: на березень 2014 року,  коли втік Віктор Янукович, в казні країни було 14 тисяч доларів. На всю Україну, для всіх її потреб. Як ми тоді вижили, не знаю.

Тож у законі було прописано про 0,2% від держбюджету – фінансування «Суспільного» тобто, 1,534 мільярда гривень на цей рік. Це лише 54 мільйони доларів і немає жодного суспільного мовника у світі, який мав би настільки низький бюджет (у Чехії суспільне має два телеканали і бюджет у 265 мільйонів доларів, а в Україні «Суспільне» має 31 канал).

Як результат, «Суспільному» надали лише половину від цієї суми, тобто, 770 мільйонів. І на ці гроші зараз неможливо вижити. Щоб ви знали, місцевий телеканал потребує щомісяця 40-50 тисяч доларів, центральні телеканали з кінця першої десятки рейтингу (П’ятий канал, Еспрессо ТВ тощо) – 120-130 тисяч доларів на місяць, або до 250 тисяч, щоб стрибнути в рейтингах. А рейтингові телеканали вимагають сотень тисяч, а той мільйонів доларів – скільки готовий вкласти власник.

Частину з цих грошей комерційні телеканали заробляють нечесними шляхами, так званою  «джинсою», тобто замовними матеріалами. Це коли на телеканал приходять з кешем, і кажуть: «Ось вам чемоданчик, а ви ставте нашу рекламу. Не пишіть, що це реклама, і тоді гроші повністю ваші. Нас не цікавить, чи ви з них заплатите податки, чи роздасте працівникам, чи будете на них розвивати канал. Так було раніше і на Першому національному. Прийшов я – і зламав систему.

Аби люди дивилися цей канал, вам будуть пропонувати різні розважальні програми. От, для прикладу ви «присіли» на «Зважені та щасливі». А після закінчення програми вам доведеться дивитися те, що потрібно володарю каналу.

У новинах з 25 новин будуть 23 про смерті та катастрофи, 24-та  новина  буде про панду. І ми будемо усе це дивитися як зомбікі. Після тих новин підуть найважливіші меседжі, які володар телеканалу хоче донести. Ось так працюють усі комерційні телеканали».  

Друзі! Підписуйтесь на нашу сторінку Фейсбук і будьте завжди в курсі останніх новин.

Все про: Україна, бандерштат, луцьк
В тему