ТОП-4 поради Андрія Разумовського молодим бізнесменам
Засновник та директор будівельної компанії "Інвестор" Андрій Разумовський зустрівся з луцькою молоддю та дав поради тим, хто хоче розпочати власну справу.
Редакція t1.ua відібрала найцікавіші.
Порада 1. Якби мені зараз було 19 років, то пішов би працювати у велику компанію.
Коли я починав працювати, то багато чому вчився на практиці. Якби ж я мав можливість попрацювати у великій компанії, то здобув би необхідні навички та вміння, щоб ефективніше запустити свій бізнес.
Порада 2. Щоб дізнатися чи вийде — спробуйте самі.
Я розпочав свій бізнес у 2005 році. На той момент цемент був популярним товаром. Купив 30 тон цементу, повісив борд і чекав клієнта. І три дні ніхто не дзвонив. Подумав, що бізнес не вийде.
Але потім подумав: кого зацікавить мій товар? Почав їздити до потенційних клієнтів і з ними напряму спілкуватися. І за день весь цемент продав. І завдяки таким прямим контактам ми почали нарощувати продажі.
У певний момент ми до 10 000 тон цементу за місяць продавали. Піковим був 2011 рік, коли будували об'єкти до Євро-2012. Ми стали лідерами в Західній Україні по продажу цементу.
Ми постійно аналізували конкурентів і шукали як їх перевершити. Наприклад, всі мої конкуренти були віком 50+ і робили ставку на паперові довідники або рекламу в друкованих ЗМІ. Ми зробили сайт-візитку і почали отримувати замовлення. Наприклад, так нам прийшло замовлення на цемент для 16 елеваторів, які будував агрохолдинг бізнесмена Олега Бахматюка. Його менеджер не шукав постачальника цементу в довідниках, він робив це в Google.
Так, я зібрав стартовий капітал — близько 3 000 доларів.
Порада 3. Стукати в усі двері та постійно шукати можливості.
Після цього я вирішив розширити бізнес. В мого тата на заводі стояла лінія з виробництва бруківки, яка не працювала. Його менеджери порахували, що це невигідно. Я взяв її в оренду і зайнявся бруківкою. Ми знайшли технологів з Словаччини, які підказали як модернізувати виробництво.
Поступово нарощували обсяги, брали щоразу більші об'єкти. І коли ми заклали 11 тисяч квадратних метрів бруківки на заводі в селі Смолигів, то зрозуміли, що можемо набагато більше. До речі, ця бруківка досі лежить.
У 2008 році почалася серйозна економічна криза. Фірмам не давали кредитів, зріс курс валют. Був такий момент, що нам були винні 3 000 000 гривень, а ми відповідно заводам. І з тих сум нам повернули приблизно половину, бо деякі фірми збанкрутували. Але нам вдалося пережити цей період.
Того року я випадково дізнався, що в Івано-Франківську відкрили новий завод, де цемент був дешевший, бо застосували нову технологію виробництва. Наша компанія стала дилером їхньої продукції по Західній Україні. Власником цього заводу є українець і з ним було важко працювати. Він керував у ручному режимі, ціни міг міняти протягом доби.
Але завдяки тому, що ми постійно вивчали можливості, і шукали нові ринки збуту та купівлі продукції ми пережили кризу.
Порада 4. Багато знань. Користуйтеся існуючим досвідом.
Після кризи економіка України поступово зростала і ріс наш бізнес.
У 2013 році ми створили будівельну компанію "Інвестор". Почали зводити перший житловий комплекс — "Струмочок" в селі Струмівка.
Коли ми будували перші житлові комплекси, то я хотів, щоб вони були не лише з якісних матеріалів і були зручно розташовані, а й були комфортними та безпечними. До цього мене спонукав власний досвід.
У 2014 році я переселився на Київський майдан, де знімав квартиру в новому будинку, який престижно виглядав. Але витримав там 3 місяці. Там постійно був шум, могли біля під'їзду сидіти голосні компанії, пили пиво на дитячому майданчику, нас намагалися обікрасти. Я не міг уявити — як в цьому будинку будуть рости мої діти.
І тому ми почали проектувати будинки так, щоб це житло було ідеальним за усіма аспектами.
Посилення конкуренції постійно підштовхувало нас розвивати. Так ми почали пошук маркетолога. Після співбесід я обрав викладача Києво-Могилянської академії.
Він приїхав у Луцьк і 3-4 дні говорив правильні речі, але ми його не слухали. Пізніше зрозуміли, що це нелогічно і почали робити так, як він казав. Він казав нові для нас речі. Наприклад, визначитися, яким є сегментування наших покупців, які в них потреби і в яких вони вікових групах.
Він намалював нам пірамідку з трьох пунктів:
- те, що ти маєш;
- чим ти відрізняєшся;
- як почувається клієнт, коли купує твій клієнт.
Ми сказали, що це несерйозно. Але він показав, що по цій схемі працюють великі корпорації і ми взялися за роботу.
Маркетолог переконав нас зробити ребрендинг. Ми провели соцопитування і виявилося, що про нас знають мало людей. Маркетолог пояснив, що є майже 100 точок контакту з клієнтом, які ми не використовуємо. Наприклад, автомобілі компанії, наш офіс. Ми це виправили і наша впізнаваність значно зросла. Пізніше зробили новий логотип.
Крім того запросили аудит відділів продажів. Виявилося, що він працює малоефективно. Нам порекомендували поставити CRM-систему. Її запровадження значно підвищило ефективність нашої компанії.
Тому й потрібно постійно стежити за новаціями і застосовувати їх.
Друзі! Підписуйтесь на наш канал в Telegram та сторінку Фейсбук і будьте завжди в курсі останніх новин.