Паперові трудові книжки скоро будуть недійсними: чи треба їх міняти і що буде з пенсіями?
У соцмережах шириться фейк, нібито до 1 січня 2026 року треба оцифрувати трудову книжку, інакше не буде пенсії.
Тож до редакції почали звертатися стурбовані читачі: «Що нам робити?! Куди бігти? Пропаде пенсія!» Про це йдеться у газеті «Твій вибір».
Детальніше про це ми поговоримо з Ольгою Волдинер – начальницею управління інформаційних систем та електронних реєстрів Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області.
Не вірте фейковим повідомленням
У фейсбуці, в телеграмі, інших соціальних мережах раз по раз «вилазить» новина, нібито українці мусять до 1 січня 2026 року оцифрувати свою трудову книжку, інакше «залишаться без пенсії». Разом із цим фейком зразу ж пропонують платні «послуги юристів» або «швидке завантаження через посередників».
– Не вірте таким повідомленням, – наголошує Ольга Волдинер. – Перехід на електронні трудові книжки – це поступовий процес, який триває вже кілька років, і зробити його можна безкоштовно через портал Пенсійного фонду або у найближчому сервісному центрі ПФУ.
Для чого запроваджують зміни
Трудова книжка – це офіційний документ, у якому фіксують усі відомості про працевлаштування: прийняття на роботу, переведення, звільнення, посади та інші дані, що впливають на нарахування пенсії. Історично трудова книжка запроваджена ще у 1938 році й тривалий час залишалась головним доказом трудового стажу.
Однак, як показала практика, багато паперових трудових книжок ушкоджуються, губляться або мають неповні записи – і це ускладнює підтвердження страхового стажу при призначенні пенсії.
– Тому, щоб захистити ці дані й спростити оформлення виплат, держава запровадила електронний облік трудової діяльності. І всі ці нововведення підкріплені Законом України № 1217-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо обліку трудової діяльності працівника в електронній формі». Закон ухвалила Верховна Рада у 2021 році. Ці норми набрали чинності 10 червня 2021 року. Із цього моменту розпочався перехід на електронні трудові книжки, – пояснює Ольга Волдинер.
Який термін для оцифрування?
Уже згаданий Закон України передбачив, що процес оцифрування трудових книжок повинен відбутися протягом п?яти років: із 10 червня 2021 до 10 червня 2026 року.
– Саме до цієї дати потрібно, щоб відомості з вашої паперової книжки були внесені в електронний реєстр Пенсійного фонду, – зазначає Ольга Волдинер. – Після цього паперова книжка може залишитися у вас на зберіганні, але офіційним доказом стажу буде саме електронна версія.
Також у ПФУ наголошують: не потрібно панікувати. Ніхто не позбавить вас пенсії! Просто не відкладайте все на останній момент, а вже завтра чи з понеділка заплануйте собі подати всі документи і спокійно все оформити.
Чи всім треба переоформити книжку
Закон, про який ми вже згадували, стосується всіх громадян, що мають трудовий стаж і паперову трудову книжку, зауважує Ольга Волдинер.
Проте передусім оцифровують:
– працівників, яким до пенсії залишилось менше від двох років;
– осіб, чий трудовий стаж має старі записи (до 2004 року);
– працівників, дані яких ще не внесені до електронного реєстру.
Для тих, хто вже на пенсії і чий стаж враховано, додаткове сканування не потрібне.
Як внести дані?
Ольга Волдинер дає коротку покрокову інструкцію, як треба діяти.
- Підготуйте скан-копії всіх сторінок трудової книжки у кольорі (PDF або JPG, ~300 dpi).
- За потреби додайте інші документи про стаж.
- Авторизуйтеся через BankID, КЕП або «Дія».
- У розділі «Відомості про трудові відносини» завантажте файли, заповніть форму, підпишіть КЕП і надішліть заяву.
- Очікуйте повідомлення про внесення даних.
– Якщо ж у вас немає нікого, хто би допоміг із оцифруванням трудової книжки, то зверніться до роботодавця чи спеціалістів найближчого до вас відділення ПФУ. Фахівці допоможуть подати документи безкоштовно, – рекомендує начальниця управління інформаційних систем та електронних реєстрів ГУ ПФУ у Волинській області.
Після перевірки відомості з книжки зберігаються в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов?язкового державного соціального страхування. Інформація про ваш стаж стає доступною і вам (в онлайн-кабінеті ПФУ), і тим працівникам Пенсійного фонду, які будуть оформляти для вас виплати. Тобто згодом вам нікуди не доведеться нести свої паперові1 документи.
Якщо для оформлення пенсії знадобляться від вас іще якісь довідки, то їх ви зможете або подати онлайн (через інтернет), або принести фахівцям ПФУ особисто.
Куди звертатися за допомогою?
Ось типові помилки, яких припускаються українці:
- надсилають не всі сторінки: порада – скануйте всі наявні у вас записи, що стосуються страхового стажу;
- сканують не оригінали документів;
- плутають фейкові сайти з офіційним порталом ПФУ, тому уважно перевіряйте, адреса має бути ось така: portal.pfu.gov.ua;
- сплачують посередникам: насправді ж усе можна зробити безкоштовно.
Для оперативного отримання консультацій Ольга Волдинер пропонує обрати найбільш зручний спосіб звернення до Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області:
– зателефонувати на єдиний безкоштовний номер контакт-центру:
0800-100-124;
– звернутися онлайн через портал електронних послуг: https://portal.pfu.gov.ua/;
– звернутися особисто до найближчого сервісного центру Пенсійного фонду України1.
– Водночас, якщо з тих чи інших причин сканкопію паперової трудової книжки у визначений період не буде подано на оцифрування, то це не призведе до втрати набутого страхового стажу, – наголошує Ольга Волдинер.
Законом України «Про загальнообов?язкове державне пенсійне страхування» передбачено, що періоди трудової діяльності до 1 січня 2004 року зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше. Раніше чинне законодавство передбачало, що основним документом, який підтверджує стаж роботи до 1 січня 2004 року, є трудова книжка.
Оксана Бубенщикова
Друзі! Підписуйтесь на наш канал в Telegram та сторінку Фейсбук і будьте завжди в курсі останніх новин.