5 рецептів подолання фінансових труднощів після Covid від провідних футбольних клубів

Фінансовий шок від пандемії позначився на футбольних клубах усіх країн, особливо на їхніх банківських рахунках. 

Сучасний «стиль життя» футбольних клубів свідчить про те, що баланс банківських рахунків є головною запорукою їхнього існування в найближчому майбутньому. Тому не дивно, що після того, як 5 європейських футбольних грандів втратили приблизно 7 млрд євро, фахівці здебільшого заговорили про фінансову катастрофу.

Ось, як ці команди відвойовують власні втрати, хоча не всім фанатам подобаються їхні методи.

Зростання цін на квитки

Пандемія позначилася на футбольних фанатах так само, як і на інших глядачах і, звісно, на самих клубах, а потім почалося зростання вартості життя... Але футбольні клуби не поспішають рятувати своїх відданих глядачів.

Натомість багато клубів вирішили додати солі на фінансові рани. Понад половину команд «Прем'єр-ліги» підвищили ціни квитків на сезон, найбільше вони подорожчали на матчі Астон Вілли (аж на 38%). 

Зараз найдорожча перепустка на весь сезон на матчі «Тоттенгем Готспур» коштує понад 2 000 дол. США, і це найперший клуб, адміністрація якого перейшла цю межу минулого року.

Таке масове підвищення цін (у 2021 році 6 клубів підвищили ціни на квитки) є свідченням того, що навіть елітні футбольні клуби переймаються власними доходами. Проте фани здебільшого сприйняли це як наругу над собою під час фінансових випробувань. 

За межами Великої Британії ціни на квитки зросли не так сильно, але гранди, на кшталт «Барселони» та «Ювентусу», також відчувають скруту, тому фахівці побоюються, що «мода» на підвищення цін може стати масовою.

Бум спонсорства

Іншим методом підвищення прибутків є використання форми найкращих футбольних клубів найбільшими компаніями світу. 

І до пандемії проблем із пошуком титульних спонсорів не було, але впродовж останніх 2 сезонів було укладено надзвичайну кількість таких угод та ще й із несамовитими сумами. Наприклад, у жовтні авіакомпанія «Emirates» продовжила своє партнерство з «Реал Мадридом» вартістю 70 млн євро на рік. 

Але бізнес цікавить не лише напис на футболках. У «Прем'єр-лізі» укладено низку угод із провідними компаніями, наприклад, тепер з-поміж партнерів «Лідс Юнайтед» є компанія «Skrill» – великий гравець на ринку геймерів і член групи «Paysafe». Через дочірні компанії ця група має широку аудиторію користувачів, які грають не тільки в онлайн казино, а й в ігри на основі екосистеми Skrill. Це дуже широка аудиторія, що дуже імпонує таким клубам «Прем'єр-ліги», як «Лідс», який прагне розширити власний фанатський рух. 

Та і спонсори команди в день матчу забезпечують провідні клуби щоденними грошима. Багато клубів мають спеціальні пакети для спонсорів (місцевих та міжнародних компаній), які передбачають демонстрацію назви спонсора в програмі туру та на щитах навколо поля.

Токени для фанатів

Світ технологій Web3, що швидко розвивається, уже дійшов до спортивної індустрії, і ми вже бачили, як криптовалюти та NFT ставали відчутним джерелом грошових надходжень для провідних команд.

Платформи винагород для фанатів – це новий різновид колективного фінансування (краудфандингу), що дає фанатам змогу підтримувати улюблену команду через невеликі благодійні внески, за які вони здобувають NFT-токени.

Пізніше такі токени дають фанатам змогу придбати атрибутику клубу, що випускається обмеженою кількістю, ба, навіть, квитки на гру. А ще вартість таких токенів може зростати зі зростанням їхньої популярності.

Ба більше, такі платформи мають потенціал змінити спосіб взаємодії спортивних команд і брендів зі своїми фанатами. Клуби можуть винагороджувати своїх фанатів за прості дії, наприклад, уподобання в соціальних мережах, і збирати дані про поведінку таких фанатів.

З іншого боку, деякі фінансові експерти побоюються, що на фанатській пристрасті будуть просто заробляти гроші, а такі клубні токени повністю втратять власну цінність. 

Права на телевізійні трансляції

Одним із засобів компенсації втрат через COVID-19 були щедрі угоди на телевізійні трансляції з місцевими телекомпаніями. «Sky Ltd» і «BT Sport» зголосилися продовжити свої угоди з «Прем'єр-лігою» ще на 3 роки, що збільшило скарбницю ліги на декілька мільярдів. 

А сміливий вчинок іспанської «Барселони» спровокував чимало критики, адже клуб продав 15% відсотків власних прав на телевізійні трансляції впродовж найближчих 25 років приватній американській інвестиційній групі «Sixth Street». Але каталонський клуб, швидше, виняток із правил, адже в нього найбільша сума боргу з усіх спортивних команд на нашій планеті. Проте це ще один приклад того, що готові робити деякі футбольні клуби, аби покращити свої фінанси. 

Але такі угоди можуть перетворитися на ложку дьогтю, якщо фанати припинять платити за перегляд ігор. Уже ходять чутки про зниження доходів від телевізійних трансляцій у всій Європі саме через втрату цікавості, що може стати страшенною загрозою для чи не найголовнішого джерела доходів провідних клубів.

Клубна атрибутика

Можливо, пандемія розчарувала тих, кому подобається дивитися гру на стадіоні, але продажі футбольних сувенірів через інтернет невпинно зростають, і це стосується всіх продуктів, від форми й постерів до капелюхів і, навіть, квитків. 

Їхня вартість залежить від різновиду товару та продавця, але клуб також забирає чималу частку, адже він є єдиним джерелом офіційної атрибутики. 

Зараз фанати активно повертаються на стадіони, знову зросли обсяги продаж атрибутики в день матчів, тому тепер клуби мають уже 2 джерела доходів – інтернет і фізична торгівля в день матчу. 

Усі ці приклади свідчать про те, що для провідних футбольних команд ситуація не така погана, як могла би бути. Навіть клуби з «екстремальними» бюджетами, на кшталт ФК «Барселона», взмозі й надалі працювати в найближчому майбутньому й підтверджувати, що футбол залишається чи не найбільш грошовим різновидом спорту.

Друзі! Підписуйтесь на наш канал в Telegram та сторінку Фейсбук і будьте завжди в курсі останніх новин.

Все про: спорт, футбол